Toyota řeší největší svolávací akci v automobilové historii
Už téměř týden se táhnou potíže japonské automobilky Toyota se závadnými modely. Automobilka oznámila, že k více než 8 milionům aut, která svolala do servisu kvůli problémům s plynovým pedálem, přidává dalších skoro 280 000 kusů poslední generace hybridního modelu Prius - kvůli brzdám.
Právě kvůli problémům s brzdami u hybridního vozu Prius dnes oznámili američtí vyšetřovatelé, že se na firmu zaměří. Americký dopravní úřad dostal více než 120 stížnosti. Vůz prý špatně brzdí zejména na nerovném nebo zamrzlém povrchu - což jsou situace, kdy často zasahuje antiblokovacího systém ABS. Ve čtyřech případech se stala i nehoda.
Už téměř týden se táhnou potíže automobilky Toyota se závadnými modely. Hosty Ozvěn dne byli washingtonský zpravodaj ČRo Vít Pohanka a motoristický publicista Vladimír Rybecký.
"Pro Toyotu to znamená především velmi šatnou publicitu a snížení důvěryhodnosti. Konkrétně to už znamenalo výrazný pokles ceny akcii Toyoty na Newyorské burze," uvedl v Ozvěnách dne washingtonský zpravodaj ČRo Vít Pohanka.
Toyota stahuje auta i v Evropě
Automobilka už také oznámila počty aut stahovaných na největších evropských trzích. Kvůli opravě plynového pedálu svolává do servisu 216 000 aut v Německu a 180 000 vozů ve Velké Britanii. České zastoupení firmy zatím stále žádné konkrétní údaje o stahovaných autech neposkytlo.
Podle analytiků je však firma natolik silná, že se to její budoucnosti nejspíš nijak významně nedotkne.
"Už nyní se odhaduje, že náklady spojené se svolávací akcí budou v řádu miliard dolarů plus ten nezbytný, ale krátkodobý pokles prodeje. Ale na druhou stranu Toyota je společnost, o které je známo, že má poměrně velké finanční rezervy. Takže si myslím, že to nebude zas takový dosah, který by způsobil nějaké existenční problémy," řekl v Ozvěnách dne motoristický publicista Vladimír Rybecký.
Technické problémy vozů Toyota mohou být podle odborníků nebezpečné. "Nebezpečné být mohou jen v krajním případě. Nicméně už došlo i k několika vážným nehodám. Ale to nebezpečí, že by se auto samovolně rozjelo, protože se zasekne plynový pedál, je tady poměrně nepříjemné," řekl Rybecký.
Podobné technické problémy se podle něj vyskytují i u jiných značek. "Není to nic tak úplně mimořádného," dodal.