Prodej luxusního zboží poroste, nejvíc ve východní Asii
Trh s luxusním zbožím se má v příštím roce vrátit na úroveň před krizí, tvrdí konzultační společnost Bain & Co. K růstu podle ní nejvíce přispěje prodej kožených kabelek, hodinek, šperků a dále pak oděvů, parfémů, kosmetiky a nádobí.
Zatímco v roce 2007 činily tržby zhruba 170 miliard eur, v příštím roce to má být až 176 miliard eur, v přepočtu 4,3 biliónu korun. Mezi nejvýznamnější země, na které se orientují výrobci a prodejci luxusního zboží je Čína a další asijské země.
Jen v Číně vzrostou tržby podle odhadů už letos až o třetinu. Podle analytika Komerční banky Miroslava Frayera je hlavním důvodem silná spotřebitelská poptávka.
„Bohatá vrstva tam už vyhledává konkrétní značky a řada firem na to reaguje zřizováním prodejen přímo v Číně. Poptávka je ovšem hodně rozdělená. V Číně jsou bohatá města a chudý venkov,“ řekl Frayer.
Podhodnocený Jüan
Nákupy podle něj zatím do určité míry brzdí podhodnocená čínská měna. „Pokud by došlo k plnému uvolnění a Jüan by výrazně posílil, tak by zlevnilo zahraniční zboží a poptávka po luxusním zboží by ještě vzrostla,“ myslí si Frayer.
Vysoký potenciál pro odběr luxusního zboží nemá jen Čína, ale prakticky celá východní Asie. „Vysoký ekonomický růst v regionu se dotýká téměř všech okolních zemí. Zákazníků, žádajících luxusní zboží přibývá například i v Koreji a také v Rusku,“ potvrdil analytik Komerční banky.