Stát odmítl nabídku Kapsche na pohotovostní provoz starého mýta, od prosince spustí satelitní systém
U hranic hrozí na začátku prosince kvůli pomalým registracím do satelitního mýtného systému dlouhé kolony. Ministerstvo dopravy odmítlo nabídku společnosti Kapsch na pohotovostní provoz stávajícího mýta. „Startovat nový mýtný systém v nejsilnějším předvánočním období je zbytečný hazard,“ reagoval mluvčí Kapsche.
Současný správce mýta, společnost Kapsch nabídla v minulých dnech státu pohotovostní provoz stávajícího systému do konce letošního roku. Ministerstvo dopravy však nabídku nevyužije, uvedla ve středu mluvčí ministerstva Lenka Rezková.
Nový satelitní mýtný systém začne fungovat 1. prosince, jeho spuštění mohou provázet kvůli pomalým registracím několikakilometrové kolony u hranic.
Společnost Kapsch nechtěla informace o nabídce komentovat. „Obecně jsme však již v minulosti upozorňovali, že startovat nový mýtný systém v nejsilnějším předvánočním období je zbytečný hazard,“ řekl v úterý mluvčí Kapsche David Šimoník.
Ministerstvo dopis s nabídkou adresovaný ministru dopravy Vladimíru Kremlíkovi (za ANO) potvrdilo. Zároveň však uvedlo, že nabídku v něm obsaženou nevyužije. „Neexistuje právní titul, jak bychom si u Kapsche mohli něco takového sjednat. A nebylo by odůvodnitelné zakládat výdaj na záložní mýtný systém, když tu máme systém zcela nový, jehož provoz si budeme platit,“ uvedla Rezková. Upozornila, že nový systém byl úspěšně otestován a stát jej převzal do vlastních rukou.
Část stávající technologie se tak začne počátkem prosince demontovat. Některé části mikrovlnného systému, zejména 49 mýtných bran, bude nová technologie využívat ke kontrole. „Nelze tedy technicky zajistit, aby běžely oba systémy vedle sebe,“ dodala mluvčí.
Kolony kvůli satelitnímu mýtu
Nový mýtný systém je hotový. Po spuštění na začátku prosince se očekávají mnohakilometrové kolony
Číst článek
Nové satelitní mýto začne fungovat v neděli. Týden před jeho spuštěním do něj bylo přihlášeno 274 tisíc vozidel, stále tak scházelo přes 180 tisíc aut z celkem očekávaného počtu. Kvůli pomalým registracím tak na dálnicích, zejména u hranic, hrozí mnohakilometrové kolony.
Nejhorší situace může nastat u Lanžhota na Břeclavsku na česko-slovenských hranicích, kde se podle dopravního modelu společnosti CzechToll mohou tvořit kolony až ke 12 kilometrům.
CzechToll, který bude novým správcem mýta, kvůli tomu posílil kapacitu obchodních míst, kde se dá zaregistrovat do systému. Vytvoří tak dočasná registrační místa, mezi případnými kolonami se budou pohybovat registrační auta. Provoz budou koordinovat také posílené policejní hlídky.
Mýto bude fungovat na celkem 2300 kilometrech. Vedle současných 1400 kilometrů se od ledna mýto rozšíří na dalších 860 kilometrů silnic první třídy. Podle ministerstva se výnosy z mýta zvýší zhruba o 2,5 miliardy korun ročně. V roce 2018 stát na mýtu vybral kolem 10,8 miliardy korun.
Nové mýto bude provozovat konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll, které zvítězilo v tendru na nový mýtný systém a jeho provozovatele loni. Uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz. Nahradí tak dosavadní mikrovlnný systém, které funguje od roku 2007 a provozovala ho společnost Kapsch.