Moody´s snížila rating francouzské automobilky PSA Peugeot Citroën
Ratingová agentura Moody´s snížila úvěrové hodnocení francouzské automobilky PSA Peugeot Citroën. Rating společnosti se tak ocitl ve spekulativním pásmu a jeho výhled je navíc negativní. Moody´s odůvodnila své rozhodnutí snížit rating na stupeň Ba1 ohlášeným spojením automobilky PSA s americkým partnerem General Motors.
Podle analytika Jiřího Šimary ze společnosti Cyrrus snížení ratingu nesouvisí se vznikem aliance PSA s GM, ale spíše s velmi špatnými hospodářskými výsledky, které Peugeot oznámil za minulý rok, a také se zhoršujícím se zadlužením Peugeotu.
„Čistý dluh této automobilky dosáhl takřka 3,5 miliardy eur, což je dokonce více, než je jeho současná tržní kapitalizace,“ poznamenal ve Světě o osmé na Rádiu Česko Šimara.
Cena akcií automobilky PSA včera klesala od počátku obchodování na trzích. Po oznámeném snížení úvěrového hodnocení akcie pokles zintenzivnily až na minus osm procent. Během dne ale byla část ztrát umazána a nakonec akcie zakončily jen o čtyři procenta níže.
Hostem Světa o osmé na Rádiu Česko byl analytik společnosti Cyrrus Jiří Šimara
Ve zprávě, kterou Moodys odůvodňuje své rozhodnutí, se také píše, že dřívější fúze a akvizice v automobilovém průmyslu nikdy nevyšly podle představ. Šimara si ale myslí, že by aliance PSA s GM mohla fungovat.
„Dřívějšími snahami o spolupráci má Moody´s na mysli například partnerství Volkswagenu se Suzuki či GM s Fiatem. Jsou zde ale i velmi úspěšné příklady aliancí, jako jsou třeba Renault a Nissan či Fiat a Chrysler,“ upozornil.
Obě automobilky spojení odůvodnily možnou úsporou svých provozů až o dvě miliardy ročně, tedy až o 37 miliard korun. Šimara úspory vidí jako reálné.
„Úspory by měly být rozděleny po miliardě mezi jednotlivé automobilky a snížení nákladů by mělo být dosaženo silnější vyjednávací pozicí u dodavatelů, tedy levnějšími nákupy, a sdílením nákladů na výzkum a vývoj. Odhad nákladů není tak problematický jako například odhad výnosů, a dvě miliardy eur úspor mi přijdou dosažitelné,“ vysvětlil.
V České republice má automobilka PSA společný podnik TPCA s japonskou společností Toyota. Vytvoření aliance PSA s GM prý nebude mít na kolínskou firmu žádný přímý dopad, alespoň ne v následujících dvou až třech letech.
„Pro kolínskou automobilku je v první řadě klíčové, jak se bude vyvíjet poptávka po malých vozech v Evropě, a v současnosti bohužel nejsou výhledy vůbec příznivé,“ tvrdí Šimara.