Letiště Václava Havla přestavuje stanoviště pro plynulé odbavení obřích airbusů
Od dubna bude mít Letiště Václava Havla v Praze speciální stanoviště na odbavení obřích dvoupatrových letadel A 380. Najednou může jedním strojem přiletět až 800 cestujících. Plynulé odbavení umožní trojice mostů, které spojí dveře letadla s budovou terminálu. Zakázku na přestavbu stojánky za 150 milionů korun získala v tendru firma Metrostav.
Nejviditelnější změnou úprav stojánky č. 14 jsou nástupní mosty. K dosavadním dvěma přibude třetí, a to ve větší výšce, než jsou dosavadní dva.
To kvůli tomu, že Airbus A 380 má dvě patra. Metrostav zatím dokončil pevnou část nástupního mostu. Pohyblivá je připravena na letištní ploše.
Jak Letiště Václava Havla přestavuje speciální stanoviště na odbavení obřích letounů, zjišťoval redaktor Jaroslav Skalický
„První most bude spojen v příštím týdnu, dodávku dalších dvou mostů čekáme v průběhu ledna. Čekáme víceméně i na vhodné počasí, abychom dvěma jeřáby zvedli pohyblivou část na místo a usadili na rotundu,“ říká vedoucí projektu Petr Ort.
Třetí nejvyšší most, ke kterému se stavěla pohyblivá část, je zhruba o dva metry výše. „Jeho základna – zhruba kolem sedmi metrů. A je také delší, aby dosáhl na horní VIP patro airbusu,“ doplňuje Ort.
Komfortní odbavení
Airbus A 380 už v Praze několikrát přistál. Úprava je ale nutná kvůli komfortnímu odbavení. „A to nejen Airbusu 380, ale všech velkých letadel, jako je třeba Airbus 330,“ upřesňuje Marika Janoušková z letiště v Ruzyni.
Připomíná, že Letiště Václava Havla je zároveň i záložním letištěm pro přistání těch největších airbusů pro německá letiště. „Takže i z toho důvodu musíme splňovat technologické požadavky,“ říká Janoušková.
Ostatní části letiště jsou podle ní už přistání Airbusu A 380 přizpůsobeny. „Co se týče ranveje a přistávacích ploch, tak letiště už na podzim roku 2013 získalo certifikaci na přistání těchto největších druhů letadel,“ potvrzuje Janoušková.
Airbus A 380 zatím přistál v Praze výjimečně. „Letiště v tuto chvíli jedná intenzivně se všemi společnostmi, u kterých je potenciál, že by mohly do Prahy létat s těmito většími stroji. Bavíme se o společnosti Korean Air, Emirates a dalších. V tuto chvíli nemáme nasmlouvaného pevného dopravce, který by teď už prodával letenky na tyto velké typy letadel,“ dodává Janoušková.
Stojánka č. 14 se třemi nástupními mosty bude připravena k odbavení letadel A 380 už na letošní letní sezonu.