Kolínská TPCA pošle kvůli omezení výroby část zaměstnanců na Slovensko
Rozporuplná čísla přicházejí o situaci na českém automobilovém trhu. Zatímco Škoda a Hyundai hlásí v loňské bilanci vyšší produkci i zisky, kolínské automobilce TPCA klesl zisk před zdaněním o 74 procent na 371 milionů a tržby o desetinu na 40 miliard korun. Důvodem je pokles výroby. TPCA kvůli tomu pošle část ze svých 300 tisíc zaměstnanců do sesterské továrny na Slovensko.
Automobilka TPCA, výrobce vozů Toyota, Peugeot a Citroen, by měla letos vyrobit o pětinu méně aut než loni. V květnu začne v továrně platit zkrácený pracovní týden a sníží se i počet směn.
Společnost TPCA proto propustí 150 agenturních zaměstnanců a zhruba stejný počet kmenových pracovníků odejde dočasně pracovat do sesterských závodů, především do slovenské Trnavy. Jak dlouho na Slovensku zůstanou, není podle prezidenta TPCA Satošiho Tačihary zatím jasné.
O důvodech poklesu loňského zisku automobilky TPCA jsme v Ozvěnách dne mluvili s Michalem Štenglem z časopisu Auto 7.
„V současné době plánujeme šestiměsíční vyslání na Slovensko. Je možné, že podle podmínek za ten půlrok dojde k prodloužení. Bude zachována mzda ve stejné výši jako mají v TPCA a navíc jim budou kompenzovány zvýšené náklady vyplývající třeba z dojíždění nebo ze zvýšeného poplatku za telefony a podobně,“ přiblížil.
To, že se vedení automobilky podařilo najít pro tyto lidi práci a zatím nebylo nutné přistoupit k propouštění, uvítal i kolínský starosta Vít Rakušan.
„Pro vedení města by naopak bylo nepříjemnou zprávou, kdybychom v Kolíně měli nových 150 nezaměstnaných, což se právě tímto opatřením nestane a to je pro nás primární záležitost. Samozřejmě můžeme se bavit o dalších věcech, jako zrušení směn a tím pádem třeba zrušení některých autobusových linek směr TPCA. Ale to jsou podružnosti,“ řekl Radiožurnálu.
Pokles prodeje malých aut
Podle vedení TPCA poznamenal výsledky automobilky slabší prodej malých aut v západní Evropě. „TPCA vyrábí výhradně jen malá auta. A tím, že jsou orientovaní na jediný model, jsou hodně závislí na tom, jak se vyvíjí trh,“ upozornil v Ozvěnách dne Michal Štengl z časopisu Auto 7.
Připomněl, že automobilka TPCA zažívala zlaté časy v době hospodářské krize, kdy byl po celé Evropě obrovský hlad po malých automobilech a také bylo šrotovné.
„Takže vyráběli spoustu aut a všechno prodali. V tuto chvíli, kdy se ekonomika trošku vzmáhá, lidé mají více peněz a jsou ochotni utrácet za větší vozy. Souvisí to i s tím, že na trhu s malými automobily přibývá více konkurentů a modely z TPCA jsou také konstrukčně už zastaralejší,“ přiblížil.
Štengl připomněl, že na českém trhu je pořád hlavním argumentem pro nákup automobilu cena. „Proto většina automobilek nabízí různé akční modely a pobídky,“ dodal.
Co se týče letošního výhledu automobilky TPCA, podle Štengla nelze očekávat příliš velký nárůst výroby. „Naopak například Škoda, která má v nabídce nový model, který konkuruje kolínským automobilům, právě přebere část zákazníků. Nejen TPCA ale i výrobcům malých aut v Evropě,“ dodal.
![Tuzemská výroba osobních automobilů (2006-2011)](https://media.rozhlas.cz/_obrazek/2591822--tuzemska-vyroba-osobnich-automobilu-20062011--1-620x716p0.jpeg)