Ford chce po 50 letech zavřít továrnu v Belgii. Práci mohou ztratit tisíce lidí
Evropské vedení americké automobilky Ford dnes oznámilo, že do konce roku 2014 zavře svou továrnu v belgickém Genku. O práci přijdou tisíce lidí. Američané z úsporných důvodů přesouvají výrobu z Belgie do svého podniku ve španělské Valencii. O auta prý totiž znatelně klesá zájem. A ohroženy jsou i další automobilky v celé Evropě.
O rozhodnutí zavřít belgickou továrnu se spekulovalo už delší dobu, ale ještě před měsícem vedení společnosti ujišťovalo, že od příštího roku spustí v Belgii výrobu nových modelů.
Zdálo se, že práce bude a dělníci se radovali, i když za udržení práce souhlasili se snížením platů o 12 procent. Teď se má výroba nových modelů přesunout do Španělska.
Zpravodaj ČRo Ondřej Bouda mluvil o záměru automobilky Ford zavřít továrnu v Belgii.
„Dneska v Evropě nikdo nevydělává peníze, to je ten největší problém. Proto třeba Ford přesouvá výrobu do lacinějších oblastí, jako je třeba Španělsko. Výroba ve většině evropských zemí je dneska strašně drahá,“ podotýká ke stavu automobilek generální sekretář Evropského sdružení automobilových výrobců Ivan Hodač.
Z hlediska zaměstnanosti je prognóza pro Belgii velmi nepříjemná. O práci může přijít přes 10 tisíc lidí – čtyři a půl tisíce přímo ve fabrice a dalších více než pět a půl tisíce u různých dodavatelů a dalších přidružených podniků.
Co bude bez Fordu, si umí v regionu málokdo představit. Továrna je v belgickém Genku už 50 let. Kdysi byla dokonce největší v Evropě a na vrcholu slávy zaměstnávala až 14 tisíc dělníků. V roce 1997 vyrobila svůj deseti miliontý vůz. Od té doby několikrát prošla restrukturalizací, počet zaměstnanců klesal, ale úplné zavření si dokázal představit málokdo.
O kondici evropských automobilek mluvila Veronika Sedláčková s Ivanem Hodačem, generálním sekretářem Evropského sdružení automobilových výrobců.
Z pohledu Fordu se zdá, že už je definitivně rozhodnuto. Belgičtí analytici však věří, že se podaří najít jiného investora a automobilová výroba v regionu zůstane. V Belgii se píše o tom, že dělníci měli jen smůlu, že vyráběli špatné modely, špatné značky a ve špatnou dobu. A že letité zkušenosti, které region má s výrobou aut, bude určitě chtít někdo využít.
Optimismus však není úplně na místě. Špatná čísla se objevují napříč celým evropským automobilovým sektorem. Kromě nejnovější zprávy z Belgie také už letos ohlásil General Motors, že zavře po roce 2016 továrnu na výrobu vozů Opel v německé Bochumi. Francouzský PSA Peugeot Citroen se zase chystá ukončit v následujících letech provoz v Paříži.
Automobilkám klesají prodeje. „Když se podívám na letošní rok, je to zase o deset procent míň než loni. Příští rok to nebude lepší. Když to porovnáte s nelepším posledním rokem 2007, tak se díváme na propad okolo třiceti, třiceti pěti procent,“ popisuje Hodač.
Sám očekává, že další negativní zprávy budou přicházet. Že by byl evropský automobilový průmysl na kolenou, si však nemyslí. Například německé automobilky, které vyrábějí luxusní vozy na export, jsou na tom prý docela dobře. A drží se i Volkswagen, pod jehož křídla patří i mladoboleslavská Škoda Auto.
„Volkswagen je na tom zatím velice dobře, ale hlavně taky trochu mimo Evropu. V Evropě se drží, ale také vidíte, že i škodovka bude snižovat výrobu,“ řekl Hodač, který připomněl, že výrobu snižovali i v kolínské automobilce TPCA.
Kvůli problémům automobilek se čím dál častěji ozývají hlasy, které žádají celoevropský zásah na záchranu trhu. Připomínají, že Spojené státy to v době krize udělaly.