Turecké koření dobývá svět už stovky let, obchodují s ním tisíce lidí
Turecko patří mezi nevýznamnější vývozce koření na světě. Loni jeho export společně s některými jedlými plody vzrostl na světových trzích meziročně o víc než dvě procenta. Některé druhy ale často v evropských obchodech dostupné nejsou, koupit se dají jen na tureckých tržnicích.
Koření je smyslem života i pro Hasada, na tržnici v centru Istanbulu ho prodává už řadu let. Ve stánku má desítky druhů koření, třeba turecké chilli.
„Jakmile přijedou cizinci do Turecka, měli by ihned zajít na tržnici a zhluboka se nadýchat vůně koření, jen tak ucítí, jak voní naše země. Je to oblíbený artikl mezi turisty ale i mezi Turky. Koření používáme často do masitých jídel. Během sezóny prodám desítky kilogramů,“ říká.
O tom, jak důležité je v Turecku koření a co je nejprodávanějším dezertem na tržnicích, mluvil s tamními trhovci redaktor ČRo Jan Beneš
Hasad prodává i římský kmín nebo zelený koriandr. Typický pro tamní tržnice je i kardamon, který se přidává do turecké kávy.
Ve vedlejším obchodě prodává Mavi dezerty. Jeho specialitou jsou turecké baklavy.
„Tyto malé koláčky z listového těsta posypané pistáciemi zažívají v Turecku obrovský rozmach. Je to původně arabský dezert, patří do damašského cukroví, ale tady hodně zlidověl. Živíme se i prodejem pro zdejší hotely a restaurace. Prodáváme tady víc než 40 druhů baklav,“ popisuje.
Obchod je zdobený světlem z drobných lamp, kterým se snaží upozornit na další dezerty, které prodává. Zavírá většinou o půlnoci.