V Praze 4 se otevře tréninková kavárna a ekoškolka pro děti s logopedickou vadou
Na jedné straně kulturní kavárna, která zaměstná i hendikepované, na straně druhé ekologická školka pro děti s logopedickou vadou. I tak by se dal popsat nový projekt Dětského integračního centra, který nedávno vyrostl na sídlišti v ulici Hurbanova v Praze 4. Pod názvem Café start se veřejnosti představí koncem května.
„Tady bude umístěný bar, tady ta část je kavárna, venku je terasa, která ještě není dodělaná, tam chybí dodělat zábradlí a schody jako přístup na terasu. Ve druhé části budovy je mateřská třída, říká se tomu ekotřída. Ta je inspirovaná konceptem lesních mateřských škol, má také velkou terasu,“ popisuje koordinátor projektu Petr Kačena vzdušný interiér hranaté dřevostavby na pozemku Dětského integračního centra.
O projektu Dětského integračního centra informovala redaktorka Magdaléna Medková
Objekt, který nedávno vyrostl uprostřed panelového sídliště, je rozdělen na dvě části. Veřejnosti se dříve či později představí jako místo, kam lidé rádi zajdou na ranní kávu, odpolední čaj anebo podvečerní pivo.
„Jedním z důvodů, proč jsme kavárnu budovali, je, že se tu není kde potkávat. Není tady žádný kulturní prostor. Lidé, kteří tu bydlí, musí za kulturou jezdit do centra města,“ vysvětluje Kačena.
Pravidelně tak mají být na programu výtvarné i fotografické výstavy, koncerty anebo zajímavé přednášky. Pracovní uplatnění zde najdou lidé s fyzickým, mentálním anebo sociálním znevýhodněním, kterým kavárna od září poslouží jako tréninkové pracoviště.
„Kavárna má sloužit jako tréninková kavárna. Má být pro naše bývalé klienty. Já jsem tady na sídlišti už 20 let. Nejstarší klienti jsou mladí lidé s postižením, kteří úspěšně absolvovali praktickou školu, ale nemají další uplatnění,“ říká ředitelka Dětského integračního centra Sevila Kačenová.
V zadní části dřevostavby, na terase ekologické školky, právě pobíhají děti.
„Tohle bude třída s ekologickým zaměřením, takže vztah k přírodě, k ekologickému prostředí formou velmi přirozenou. Budou tu mít malou zahrádku, záhonky, součástí je i hodně zvířátek,“ dodává ředitelka.
Dětem zima ani špatné počasí nevadí, říká ředitelka lesní školky
Číst článek
Učitelky budou s dětmi chodit na procházky do Krčského lesa anebo s nimi budou třeba na záhoncích okopávat zeleninu.
„Venkovní prostory jsou úžasnou učebnou o přírodě, o napojení se na rostliny a zvířátka. Dáváme dětem příležitost, aby vnímaly přírodu a posléze se stávaly jejími ochránci,“ přeje si pedagogická zástupkyně Blanka Sárazová.