Celá sbírka přitom začala nenápadně. V plánu rozhodně nebylo, že se jednou nafoukne na padesát kusů – od předválečné Škody Popular až po pick-upovou verzi Felicie.
Unikátní Wartburg je bez emisí. „Je to práce saského inženýra, který už v šedesátých a sedmdesátých letech říkal, že se musí přejít na ekologičtější motor,“ říká ředitel muzea, kde je auto vystavené
O rozhodnutí umožnit občanům komunistické Německé demokratické republiky cestovat na Západ, se dozvěděla z rozhlasu. V uších jí utkvělo prohlášení, že nová opatření vstupují v platnost neprodleně.
V komunistické Německé demokratické republice, kde se vyráběly, na ně zájemci museli čekat až 15 let. Po pádu komunismu ale Wartburg, stejně jako další východoněmecké firmy, nemohl konkurovat Západu.
Je tomu 25 let, co sjel z výrobní linky v německém Eisenachu úplně poslední wartburg. Prostorné auto z východního Německa nikdy nedosáhlo slávy svého věčného konkurenta - trabanta. Ani u nás. Čechů, kteří si takzvané „warťasy“ oblíbili, je ale stále dost. Někteří dokonce předělali své garáže na specializované opravárny, aby ostatním pomohli zachovat wartburgy i pro další generace.