V českém tisku se v úterý dočtete, že Česko zaostává za Evropou v počtu start-upů i v objemu investic, které do nich tečou. Hůř je na tom už jen Albánie, píší Hospodářské noviny.
Po zimním období je stav vozovek vždycky horší. Pražské silnice nejsou výjimkou, s příchodem jara se vždy objeví nové výmoly a výtluky. Způsobuje je hlavně střídání teplejších a chladnějších dní. Tipy na opravy přijímá pražská Technická správa komunikací přes své webové stránky.
Silničáři začali s opravami vozovek na severu Čech. Opravují je za peníze, které se ušetřily díky mírné zimě. Práce na nejvíc poškozených úsecích už mají cestáři za sebou. Od konce dubna začnou opravovat menší výtluky.
Silničáři z Vysočiny nemohou vinou deštivého počasí spravovat výtluky v silnicích. Takzvanou teplou balenou směs, kterou mají k dispozici, totiž smí používat jen na suchý povrch, jinak by se výtluky vydrolily.
Letošním favoritem hlasování o nejhorší díru na silnici je podle projektu Výmoly.cz výtluk ve Smečně na Kladensku, přímo u místního hřbitova. Táhne se přes celý jízdní pruh, a když není díra zrovna zasypaná, je hluboká zhruba 30 centimetrů. Slánskou ulicí denně projíždí tisíce aut včetně kamionů. Všechna řešení jsou ale jen provizorní.
Vozovky ve Středočeském kraji jsou po zimě opět poškozené, začala proto jejich oprava. Letos na ni dá kraj 140 milionů korun. Některé výtluky a díry přesto budou spraveny jen provizorně, kraj si totiž stěžuje na nedostatek peněz.
S jarem se náhle stalo chování českých řidičů nevyzpytatelné. V zoufalé a mnohdy i marné snaze vyhnout se na silnicích výtlukům podnikají nečekané manévry. Situaci mohou řidiči i správci silnic změnit společně s mezinárodním projektem Výmoly.cz, jehož je Český rozhlas Radiožurnál partnerem.
Silnice z Nového Jičína do Rybí v Moravskoslezském kraji je plná výtluků. K vlastnictví silnice, a tím i k opravě vozovky, se však nikdo nehlásí. Řidiči osobních aut, stejně jako řidiči autobusů, kteří tudy jezdí na pravidelných linkách, tak na ní musí dál snižovat rychlost na minimum a kličkovat mezi obrovskými dírami.
Zima pomalu končí a silnice tradičně dělají vrásky motoristům. Správci a majitelé komunikací opravují výtluky provizorně, na důkladné opravy si budeme muset počkat, až se venku oteplí. Do té doby se budou jen měnit záplaty.
Silnice v Pardubickém kraji jsou ve špatném stavu a už během zimy se na vozovkách objevily stovky výmolů. Silničáři postupně začnou s jejich opravami, není to ale řešení, protože zejména u studených asfaltových směsí nemá výsprava výtluku dlouhou životnost.
V České Lípě je na silnicích po zimě víc děr než loni a řidiči si na špatný stav komunikací stěžují. Město slibuje, že pokud bude vhodné počasí, nejhorší výtluky začne opravovat již v polovině března.
Roztátý led a sníh odkryly děravé silnice. Motoristé tak musejí na některých cestách složitě kličkovat mezi výmoly a hlavně zpomalit. Na nový asfalt sice zatím musejí zapomenout, příznivé počasí ale tradičně využijí silničáři, kteří alespoň provizorně opraví tisíce výtluků v celém Česku. Například na Třinecku musejí spravit hlavní tah na Slovensko, který je po zimě doslova v dezolátním stavu.
Opravy výtluků na silnicích jsou v zimě problém. Radnice prvního městského obvodu v Pardubicích je sice připravena díry ve vozovkách opravit, musí ale počkat na lepší počasí.
Internetový projekt Výmoly, který si za loňský rok získal obrovské množství fanoušků, vstupuje do druhého ročníku. Jedná se vlastně o sociální síť nabízející unikátní monitoring problematických úseků českých silnic za aktivní pomoci motoristů. Na webu výmoly.cz opět najdete stovky děr, ale i změny a novinky.
Ministr dopravy Vít Bárta podle Hospodářských novin chce, aby do oprav silnic směřovalo více peněz, a mluví o devíti miliardách korun. Zároveň ale bude od stavbařů požadovat slevy a lepší technologie, aby opravené úseky déle vydržely. Bárta také kritizuje to, že z oprav silnic profitují stále stejné firmy, což chce změnit. Tuto praxi kritizují i mnozí dopravní experti.
Silničáři využili oteplení a opravují největší výtluky na silnicích. Dochází jim však materiál a jediný dodavatel v republice nestíhá uspokojit poptávku. Neutěšený stav českých silnic začíná řešit i ministerstvo dopravy.
Řidiče čeká na některých silnicích další nástraha. Potýkají se nejen se sněhovými jazyky nebo náledím, ale teď také s výtluky. Obrovské díry, do kterých zapadne celé kolo, se nejčastěji objevují na hlavních tazích. Silničáři je sice průběžně zacelují studenou balenou směsí, ta ale pod náporem kamionů dlouho nevydrží.