„Míříme především na jednotlivce a společnosti, které takovou činnost provádí opakovaně a za úplatu. Běžné řidiče, kteří omylem koupí auto se stočeným tachometrem, poškozovat nechceme.“
Přetáčení tachometrů může být do budoucna mnohem těžší. Poslanci Evropského parlamentu budou hlasovat o výzvě Evropské komisi, aby zajistila větší propojení registrů vozidel s opravnami a autobazary.
Polsko bojuje se stáčením tachometrů u ojetých aut. S ujetými kilometry někdo manipuloval až u 80 procent vozů dovezených z ciziny. Polsko chce s jinými zeměmi vyměňovat informace o stavu tachometrů.
Česká republika marně bojuje proti podvodům s ojetými auty. Jen loni se u nás prodalo téměř 300 000 aut se stočeným tachometrem. Inspirací může být systém z Belgie.
Téměř každé druhé ojeté auto prodané v Česku má upravený počet kilometrů na tachometru. Podvodníci tak vydělávají až 19 miliard korun ročně. Upozorňuje na to automotoklub ÚAMK. Chce proto přísnější zákon a také zařazení Česka do mezinárodní databáze ojetých aut.
U ojetých aut už nepůjde tak snadno jako dosud stáčet najeté kilometry. Od ledna si podle České televize zájemci o koupi staršího vozu mohou bezplatně ověřit stav tachometru při technických kontrolách, a to v aplikaci ministerstva dopravy.
Stáčení tachometrů nebo nabízení takové služby by do budoucna mohlo být přečinem, nebo dokonce trestným činem. Návrh zákona chystá ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek z ČSSD. Platit by mohl od příštího roku.
Ještě než Ministerstvo průmyslu a obchodu přišlo ve středu o svého ministra, připravovalo se na velký boj proti stáčení tachometrů. To se totiž stalo v Česku takovým fenoménem, že při koupi vozu z druhé ruky specialisté doporučují nebrat na údaje na tachometru žádný zřetel.
Ve sněmovně se bude diskutovat o možnosti sankcí za přetáčení tachometrů v autech. Odborníci, kteří se tím zabývají, zjistili, že jen do září se tak stalo nejméně u čtvrt milionu ojetých vozů. To je necelá polovina z celkového počtu vozů prověřovaných v autobazarech.