Pondělní testy se neznámkují, ale hodnotí se jen na úrovni prospěl, nebo neprospěl a také procenty. Celkem mohou studenti získat až 50 bodů, ke složení zkoušky jich potřebují 17.
Jedním z důvodů může být i to, že se žákům zdravotnických a sociálních oborů v souvislosti s epidemií covidu-19 mohl jako výsledek zkoušky započítávat místo testů průměr známek za dobu studia.
Proti posunutí termínu nemají zásadní výhrady ani předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová a šéf Unie školských asociací CZESHA Jiří Zajíček.
Je správné učitele očkovat, protože ty školy chceme bezpečně otevřít,“ říká ministr školství Robert Plaga (za ANO) v Interview Plus. Navržené změny v maturitách jsou podle něj vhodným kompromisem.
Z ankety, kterou ministr udělal na instagramu, podle Plagy vyplynulo, že studenti by uvítali zrušení ústní části maturit. Další by si přáli vypuštění státních maturitních testů či slohových prací.
Hranici úspěšnosti v testech bude určovat ministerstvo školství a Cermat, který má státní zkoušky na starosti, ji uvede v testových sešitech. Vyplývá to z nové úpravy vyhlášky k maturitám.
Plošné testy znalostí, jako je česká státní maturita, pracují se spoustou tichých předpokladů. Bez transparentnosti Cermatu těžko zjistíme, komu státní maturita ve skutečnosti straní.
Očima psychometrika, tedy odborníka na vývoj testů, jsou státní maturity tragické selhání. Úroveň jejich statistického zpracování by byla přijatelná naposledy v 60. letech 20. století.
Didaktických testů se letos účastnilo vůbec nejvíce středoškoláků. Přispělo k tomu také to, že ke zkoušce mohli jít i ti, kteří by k ní běžně kvůli špatnému prospěchu nebyli připuštěni.
Maturanti uspěli v testech lépe na všech typech škol. Nejvíce se zlepšili v nástavbovém studiu a v učilištích, které jinak vykazují u státních maturit nejhorší výsledky.