Více než 600 klientů se loni obrátilo na finančního arbitra, který řeší mimosoudní cestou spory mezi klienty a finančními institucemi jako jsou banky nebo směnárny. Ještě letos získají zákazníci větší ochranu před nepoctivými prodejci, třeba v případě problémových reklamací. Počítá s tím novela zákona o ochraně spotřebitele. Problémové reklamace by tak měla nově řešit Česká obchodní inspekce.
Letošního ročníku soutěže Finanční gramotnost se zúčastnilo 40 tisíc studentů ze 700 základních a středních škol. Soutěž podle organizátorů ukázala, že se výrazně zlepšují finanční znalosti dětí hlavně v základním školství.
Na finančního arbitra se obrací stále více lidí, kteří si stěžují na pochybení finančních ústavů. Znamená to, že povědomí o funkci arbitra, který zatím spadá pod Českou národní banku, rok od roku stoupá.
„Braňme svá práva, všichni jsme spotřebitelé,“ vyzývá Finanční arbitr České republiky. Jeho služeb využívá rok od roku více lidí. Vyplývá to z hodnotící tiskové konference tohoto úřadu. V roce 2010 jim přišlo od spotřebitelů 822 stížností, což je stodvacetiprocentní nárůst během tří let. Arbitr řeší spory rychleji než soud a navíc zdarma.
Vláda dnes schválila posílení pravomocí finančního arbitra a změny ve financování této instituce. Dosud mohl arbitr rozhodovat jen spory občanů a finančních institucí ohledně převodů peněz a využívání elektronických platebních prostředků, zejména karet a v ostatních oblastech finančního trhu měl svázané ruce.
Více pravomocí by mohl mít v budoucnu finanční arbitr. Rozhodovat o tom dnes budou ministři. Nově by například mohl arbitr rozhodovat i spory, které se týkají spotřebitelských úvěrů a kolektivního investování. Zatím totiž může posoudit jen ty spory, které se točí kolem převodů peněz a využívání elektronických platebních prostředků, hlavně pak karet.
Úřad Finančního arbitra České republiky dnes předstupuje před veřejnost se zprávou o své činnosti za uplynulý rok. Zájem o služby téhle instituce rok od roku roste.