Britská centrální banka v únorové zprávě o měnové politice varovala, že podnikatelské investice jsou utlumené a že brexit se na obchodní aktivitě odrazil dříve, než se původně očekávalo.
Vicepremiér Leo Varadkar potvrdil, že pokud se naplní spekulace a Londýn během několika dnů aktivuje článek 16 protokolu, reakcí Evropské unie by bylo pozastavení loni vyjednané obchodní dohody.
Nedostatek řidičů způsobuje výpadky v dodávkách různého zboží, včetně pohonných hmot a potravin. Vláda se dosud zdráhala řešit nedostatek pracovních sil uvolněním imigrační politiky.
Snůška hospodářských a politických problémů, kterým Británie čelí, nyní téměř půl roku po ukončení odchodu z Evropské unie a pět let po brexitovém referendu začíná narůstat.
24:59
Brusel/Londýn||Viktor Daněk|Zprávy ze světa|Od stálého zpravodaje
„To, že britská strana otevřeně přiznává překračování mezinárodních závazků, je velmi alarmující,“ soudí analytik Asociace pro mezinárodní otázky Kryštof Kruliš.
Prostřednictvím Eurotunelu se odehrává 25 procent obchodní výměny mezi Velkou Británií a Evropskou unií. Ročně se přes něj převeze zboží v hodnotě 140 miliard eur.
S první minutou roku 2021 skončila nepříliš šťastně 47letá kapitola evropských dějin. Po vleklém vyjednání podmínek další spolupráce skončilo přechodné období a Británie nadobro opustila EU.
Zabavené zboží bude muset převážející vydat k úřední likvidaci. Pokud zapomene, že veze svačinu, a nesní ji ještě před hranicemi nebo na nich, bude muset vydat i ji.
Do brexitu zbývají poslední čtyři dny. Velká Británie odejde z Evropské unie v pátek 31. ledna o půlnoci. To se dotkne i desítek tisíc českých občanů, kteří ve Spojeném království žijí a pracují.
Česko už loni na jaře přijalo zákon, který v případě brexitu bez dohody zaručuje do konce letoška lidem z Británie stejné zacházení jako ostatním lidem z EU – tedy jako Čechům.
Budějovický Budvar si kvůli brexitu vyjednal zvláštní celní režim. Dceřiná společnost Bosch se připravuje na vystoupení Velké Británie z Evropské unie navyšováním zásob. Očekáván je nárůst nákladů.
Spojené království je pátým největším odbytištěm pro české výrobky. Ročně se tam vyveze zboží zhruba za 210 miliard korun, třeba i cukrovinek. Těch jde do Británie čtvrtina.
Brexitu se obává i nejsilnější evropská ekonomika. Německo má na Británii úzké vazby. Nad budoucností tohoto vztahu ale visí řada otazníků, což budí nejistotu. A na Německo je velmi navázáno i Česko.
Cla na mléčné výrobky jsou podle pravidle Světové obchodní organizace více než 50procentní. Sýr z severoirského města Portadown by se stál rázem v Irské republice neprodejný.
Analýza britského ministerstva dopravy, kterou získala televize Sky News, uvádí, že řidiči budou nákladních automobilů čekat již den po tvrdém brexitu v přístavu v Doveru i několik hodin.
„Měli bychom hluboké obavy. Naše bezpečnost by tím byla ohrožena způsobem, jehož rozsah nedokážu odhadnout,“ řekl představitel Scotland Yardu Neil Basu.
22:11
Praha||Marie Bastlová, als|Ekonomika|Dvacet minut Radiožurnálu
Agentura AP dění okomentovala tak, že je „diplomatický jazyk v trapu“. Podle Timmermanse bylo šokující, že diplomaté nebyli na vyjednávání o brexitu ze začátku připraveni.
Na počátku letošního roku automobilky oznámily, že plánují v dubnu dočasně zastavit výrobu v Británii kvůli očekávanému přerušení obchodu kolem termínu odchodu Británie z Evropské unie.
Opozičním labouristům Mayová nabídla i jiné ústupky v podobě dalších záruk týkajících se irské pojistky, bezbariérového obchodu mimo jednotný trh nebo ochrany pracovních míst a životního prostředí.
„Je to poměrně zásadní dopad, takže já věřím, že není v zájmu ani jedné strany, aby došlo k tomu, že Velká Británie odejde z Evropské unie bez dohody,“ poznamenal ministr zahraničí.