Rusko využilo naši síť pro dezinformační kampaň, tvrdí Facebook
Facebook je největší světová sociální síť. Každý měsíc ho používají přibližně 2 miliardy lidí. I proto se na něm každý den diskutuje, mísí se názory a mnoho lidí sociální sítě používá jako jeden z hlavních informačních zdrojů. A jak se ukazuje, Rusko se toho rozhodlo využít. Sociální síť odhalila dezinformační kampaň placenou Moskvou.
Facebook tvrdí, že Rusové za dva roky zaplatili v přepočtu víc než dva miliony korun za asi 3000 reklam, které se objevovaly u témat týkajících se především imigrace, rasových otázek a rovnoprávnosti.
Reklamy Facebook přivedly ke 470 účtům, které šířily falešné informace anebo porušovaly podmínky užívání na sociální sítě. Facebook proto spolupracuje s americkou vyšetřovací komisí.
Případem se zabývá i speciální vyšetřovatel Robert Mueller, který má na starosti vyšetřování ruského ovlivňování loňských prezidentských voleb ve Spojených státech.
Facebook je přesvědčen, že účty patří společnosti z Petrohradu, která je známá psaním proruských komentářů na sociálních sítích. Informaci ale nemůže s jistotou potvrdit.
Zuckerberg čelí kritice
Společnost spustila rozsáhlé vyšetřování možného zneužití sítě před prezidentskými volbami. Šéf společnosti Mark Zuckerberg předtím čelil silné kritice, že nepřijal patřičná bezpečnostní opatření v době před podzimními prezidentskými volbami a po síti se tak šířilo velké množství falešných a dezinformačních zpráv. Facebook ale tehdy oznámil, že možnost, že by zprávy na jeho síti ovlivnily volby, je bláznivá.
Facebook kromě toho čelí kritice, protože údajně uměle nafukuje možný dosah reklam na své síti. Podle listu The Wall Street Journal Facebook svým potenciálním inzerentům tvrdí, že může zasáhnout 41 milionů Američanů ve věku 18-24 let. Problém je ale v tom, že podle dat sčítání obyvatel v zemi žije jen 31 milionů občanů zmíněného věku.