Facebook předá Kongresu ruské inzeráty k volbám. Chceme být transparentnější, říká Zuckerberg
Facebook chce přispět k větší transparentnosti politických inzerátů na internetu. Ve videu to potvrdil šéf Facebooku Mark Zuckerberg, který zároveň řekl, že firma předá americkému Kongresu informace o ruské politické inzerci ve Spojených státech.
Americká Federální volební komise minulý týden naznačila případné změny v regulaci digitální inzerce. Facebook se poté rozhodl informace o inzerci Kongresu předat. Ještě loni přitom Zuckerberg tvrdil, že je hloupost myslet si, že zkreslené informace z Facebooku ovlivnily volby ve prospěch Donalda Trumpa.
Už dvě miliardy lidí se každý měsíc připojují na Facebook. V Česku je to téměř každý druhý člověk
Číst článek
Facebook byl navíc už dlouho pod tlakem kongresmanů, kteří po něm chtěli politické inzeráty. Senátor a zároveň předseda senátního výboru pro zpravodajské služby Mark Warner nedávno přirovnal tyto inzeráty na sociálních sítích k „divokému Západu" a dodal, že je v tomto směru třeba upravit zákony.
Odkud pochází placená reklama?
Šéf Facebooku Mark Zuckerberg mluvil celkem o devíti bodech, jakými by chtěl přispět k větší transparentnosti politických inzerátů. Zdůraznil například, že Facebook úzce spolupracuje s americkou vládou při vyšetřování údajné ruské snahy ovlivnit volby.
Rusko využilo naši síť pro dezinformační kampaň, tvrdí Facebook
Číst článek
Firma také hodlá sama vyšetřit, co se vlastně dělo na Facebooku během loňských voleb. Facebook nedávno uvedl, že v době před volbami a po nich zadavatelé politických inzerátů - pravděpodobně z Ruska - zaplatili v přepočtu téměř dva miliony korun za více než tři tisíce inzerátů. A právě ty chce Facebook předat Kongresu.
Zuckerberg taky řekl, že chce uživatelům poskytnout víc informací o reklamách na sociální síti.
Nový standard politické reklamy
„Chceme, aby byl Facebook ještě transparentnější. Nově se uživatelům zobrazí, která stránka za reklamu zaplatila. Zajistíme také to, že se uživatelé budou moci podívat na stránku inzerenta, kde budou k dispozici všechny jeho aktivní kampaně určené pro jakékoliv publikum. Tyto změny se projeví v následujících měsících, společně s dalšími organizacemi chceme vytvořit nový standard pro přístup k politické reklamě na internetu,“ popisoval v několikaminutovém videu šéf Zuckerberg.
Donald Trump v pátek rozhodnutí Facebooku přehodnotit způsob, jakým přistupuje k placeným politickým reklamám v rámci šetření údajného ruského zásahu do prezidentských voleb v USA, zpochybnil.
„Ruský hoax pokračuje, teď je to reklama na Facebooku,“ napsal Trump na twitteru. „Co třeba to totálně zaujaté a nepravdivé pokrytí ve prospěch ‚crooked‘ Hillary,“ dodal na adresu Clintonové.