Z havarovaného ruského letadla vyprostili těla všech 41 obětí. V Murmansku vyhlásili třídenní smutek
Ruští záchranáři vyprostili z havarovaného letadla Suchoj Superjet 100 (SSJ 100) těla všech obětí nedělní katastrofy na moskevském letišti Šeremeťjevo, při níž zahynulo 41 ze 78 lidí na palubě. Stroj letící do Murmanska se krátce po startu pokusil o nouzové přistání, při němž vzplály motory a shořela zadní část letadla. O příčinách neštěstí se stále jen spekuluje, většina ruských médií hovoří o úderu blesku.
Do nemocnice bylo ve vážném stavu převezeno šest lidí, z toho tři členové posádky. Mluvčí českého ministerstva zahraničí Michal Bucháček řekl, že podle aktuálních informací velvyslanectví v Moskvě nejsou mezi oběťmi čeští občané.
Při nehodě letadla na moskevském letišti zemřelo 41 lidí. Suchoje v Rusku přesto létat nepřestanou
Číst článek
Většina mrtvých jsou podle moskevského rozhlasu obyvatelé severské Murmanské oblasti, kde byl v pondělí vyhlášen třídenní smutek. Společnost Aeroflot zveřejnila jmenný seznam přeživších, podle jmen jsou zřejmě všichni Rusové. Americké velvyslanectví v Moskvě podle agentury Interfax potvrdilo, že mezi oběťmi je i občan USA.
Podle předběžné informace ruských vyšetřovatelů stroj při nouzovém přistání čtyřikrát udeřil o ranvej a část podvozku se odlomila. Úlomky zasáhly levou palivovou nádrž, která vzplála. Oheň okamžitě přeskočil na motory a zadní část trupu.
Místo dopadu letadla i v pondělí omezuje provoz, letiště Šeremeťjevo využívá jen jednu ze dvou startovacích drah a muselo zrušit nejméně čtyřicet plánovaných letů. Cestující všech linek odkloněných kvůli havárii do Petrohradu a Nižního Novgorodu, včetně mezinárodních, v pondělí dorazili do Moskvy, uvedl Aeroflot.
Příčiny katastrofy
Příčiny katastrofy stále nejsou jasné, hlavní vyšetřovací verzí je podle ruských médií úder blesku ve výšce dvou kilometrů nad zemí. Vyloučeno prý není ani selhání techniky nebo „nedostatečná kvalifikace pilotů, dispečerů nebo technického personálu“. Lety strojů SSJ 100 ruské úřady nezastavily, podle ministra dopravy Jevgenije Ditricha to není nutné.
Zákazníci vracejí letadla Suchoj Superjet. Podle ruských médií mají stroje konstrukční vadu
Číst článek
Vyšetřovatelé podle webu deníku Kommersant zkoumají i verzi, zda se chyby nedopustila posádka, která uskutečnila příliš prudké nouzové přistání, s následným rozbitím podvozku, únikem paliva a požárem.
„Je možné, že posádka uspěchala rozhodnutí (vrátit se zpět na Šeremeťjevo s letadlem s plnými palivovými nádržemi), které se ukázalo osudným pro 41 cestujících,“ poznamenal Kommersant a dodal, že vyšetřovatelé by měli vyhodnotit i pomalý zásah letištních hasičů, kteří k hořícímu letadlu na dráze dojeli až za několik minut.
V troskách stroje již byly nalezeny dvě takzvané černé skříňky, elektronická zařízení pro záznam datové a verbální komunikace v pilotní kabině. Identifikace mrtvých bude podle agentury TASS vzhledem k intenzitě požáru komplikovaná, připravují se analýzy DNA. Většina mrtvých se udusila kouřem.
Nekonkurenceschopný a problematický letoun
Podle listu Kommersant byl havarovaný stroj prakticky nový, Aeroflot ho od ruského výrobce získal předloni. Stroj byl využíván na regionálních tratích. Dvoumotorová letadla uskutečnila první komerční let v červnu 2011. Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) udělila těmto letadlům certifikaci v únoru 2012.
Superjet se snaží být konkurentem letadel brazilské společnosti Embraer a kanadské Bombardier. Letadlo bylo vyvinuto ve spolupráci s italským výrobcem letecké a vojenské techniky Finmeccanica a je prvním letadlem pro osobní dopravu vyrobeným v Rusku od rozpadu Sovětského svazu.
Letoun, původně zamýšlený hlavně na export, je podle tisku považován za nekonkurenceschopný a problematický kvůli častým poruchám, zejména motorů, a dlouhému čekání na náhradní díly. Ze 186 vyrobených strojů skoro třetina létá v Aeroflotu, či v „netržních podmínkách“. Jediný evropský kupec, irské aerolinky CityJet, se v únoru fakticky zřekly ruských letadel, poznamenal server Newsru.com.
Akcie Aeroflotu, největšího ruského leteckého dopravce, ztratily v pondělí ráno na moskevské burze téměř tři procenta.
Ruské regionální aerolinky Jamal, které zatím provozují 15 letadel Suchoj Superjet 100, se po katastrofě na Šeremeťjevu zřekly plánu letos v létě zakoupit dalších deset strojů tohoto typu. Oficiálně tento krok zdůvodnily potížemi udržet stávající flotilu letadel v provozu.