Zakázku na městský dopravní podnik v Plzni získala Škoda Transportation

Sporná dvanácti miliardová zakázka na nové depo pro vozy plzeňské MHD dostala zelenou. Plzeňští zastupitelé více než dvoutřetinovou většinou rozhodli o tom, že stavbu nových prostor pro autobusy a trolejbusy a jejich následnou údržbu po dalších 29 let bude zajišťovat plzeňská Škoda Transportation. Ostrá bitva o dvanácti miliardovou zakázku na městské dopravní podniky v Plzni zuřila více než šest hodin.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zaparkovaný autobus v současném depu v centru Plzně

Zaparkovaný autobus v současném depu v centru Plzně | Zdroj: ČTK

Záměr podpořilo třicet ze čtyřiceti zastupitelů, především občanských a sociálních demokratů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Schvalování zakázky na městské dopravní podniky v Plzni sledoval Ľubomír Smatana

„Je potřeba zakázku rozdělit na dvě části. Ta první se týká technického zázemí a hodnota toho projektu je zhruba 2,5 miliardy korun v průběhu 25 let. Druhá část zakázky počítá se spoluprací se soukromým partnerem na bázi oprav a údržby vozidel MHD. To je za zhruba 9,5 miliardy korun,“ popisuje plán ekonomický náměstek primátora Plzně Martin Zrzavecký.

Ministerstvo financí ale upozornilo, že neexistuje žádná jiná varianta. „To zcela není pravda. Ministerstvo se rozhodovalo pravděpodobně na základě zadávací dokumentace a smluvních vztahů, které byly připraveny v rámci onoho výběrového řízení,“ oponuje náměstek.

Přehrát

00:00 / 00:00

V Ozvěnách dne hovoří o miliardové zakázce ekonomický náměstek primátora Plzně Martin Zrzavecký

Zastupitelé tak nevyslyšeli záporné stanovisko Ministerstva financí, které si nebylo jisté výhodností zakázky a varovalo město před neúměrným zatěžováním rozpočtu.

O vítězství v tendru se ucházela jako jediný uchazeč plzeňská firma Škoda Transportation. Hlasování o vítězi ale museli zastupitelé přerušit kvůli možnému porušení zákona. Pak se vrátili do lavic a opozice grilovala ekonomického náměstka Martina Zrzaveckého.

Rozhodování o tendru za 11 miliard se v Plzni zadrhlo kvůli podezření z porušení zákona

Číst článek

Toho dostala do úzkých informace, podle které společnost Metrostav, jenž se původně účastnila zakázky a pak od ní odstoupila, dostala jako subdodavatel dílčí zakázku právě od Škody Transportation.

„Uspořádal jsem jednání našich právních poradců, úředníků magistrátu se zástupci uchazeče, aby nám tuto skutečnost vysvětlil. A bylo konstatováno a veřejně ujištěno, že nehrozí střet zájmů se zákony této republiky,“ uvádí náměstek primátora Plzně, sociální demokrat Martin Zrzavecký.

Opozice ale hovoří zřejmém porušení zákona. „Ten projekt budeme dál sledovat, abychom věděli, jestli je tak výhodný, jak tvrdí vládnoucí koalice, která jej prohlasovala,“ uvedl Michal Vozobule z opoziční TOP 09.

Zakázka je dosud největším českým projektem spolupráce soukromého a veřejného sektoru

„Okamžitě musíme začít stavět továrnu a depo pro plzeňské dopravní podniky a v druhé polovině roku začneme přebírat všechny zaměstnance. Od 1.1. 2013 s nimi začínáme opravovat,“ aktuálně reaguje generální ředitel Škody Transportation Josef Bernard.

Přehrát

00:00 / 00:00

Generální ředitel firmy Škoda Transportation Josef Bernard hovoří ve Stalo se dnes

Zástupce firmy se neobává, že by město při tak dlouhém období nemuselo dodržet své závazky. „Není to klasická obchodní smlouva. Je to partnerská smlouva na 29 let. Kdyby se stalo cokoli mimořádného, můžeme jednat dál a upravovat podmínky tendru,“ sdělil Bernard.

Před spuštěním projektu se, dle slov ředitele firmy, dělaly detailní analýzy, které vyčíslily částku 14 miliard korun, pokud by si město Plzeň pomáhalo vlastními silami.

„Naše sdružení nabídlo cenu 11 999 miliard korun, to znamená my šetříme městu minimálně 1,6 miliardy za koncesní dobu 29 let,“ spočetl úspory generální ředitel firmy Škoda Transportation Josef Bernard.

Ľubomír Smatana, Jakub Viliš, Veronika Sedláčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme