Studenti opisují i při opravných maturitách. V některých školách hlídají inspektoři
Druhou šanci dostali tento týden neúspěšní maturanti. Píšou testy z předmětů, u kterých se jim na jaře nedařilo. V některých učebnách na studenty dohlíží inspektor. Na hlubší spolupráci se dohodla Česká školní inspekce s maturitním centrem a to poté, kdy na jaře desítky škol u maturit podváděly.
Pověstná zapečetěná modrá krabice se zadáním testů putuje po školách už třetím rokem. A stále je kolem ní až moc úřadování.
Organizačně je vše skoro stejné. Studenti dostanou test od zadavatele. O důslednější kontrolu se ale teď na podzim starají inspektoři.
Střední průmyslová škola dopravní v Praze je jednou ze dvou stovek spádových škol, kde maturanti mohou dělat zkoušku v opravném termínu. Na čtyři učebny jsou dva inspektoři.
„Budeme v učebnách, kde budou zadavatelé zadávat jednotlivé části,“ říká jeden z inspektorů. „Každý den jsme na nějaké škole,“ říká další inspektorka. Žádné problémy zatím nezaznamenali.
Maturitní centrum ale přiznává, že inspektoři mají zkoušky víc hlídat. Na jaře totiž přišlo u maturit na několik podvodů. V některých případech studentům radil učitel na příkaz ředitele. Podvody se objevily i tento týden.
„Zase máme indikace k opisování. Jsou to individuální skupinky. Evidentně jsou buď žáci velmi šikovní anebo zadavatelé jsou v takových případech málo pozorní. Zejména v matematice máme takové indikace. V tuto chvíli s tím nemůžeme nic dělat, protože to nemůžeme nějakým způsobem prokázat,“ říká šéf maturitního centra Jiří Zíka.
Ředitel dopravní školy Josef Ineman je za inspektory rád. Kdyby zjistil podvod u svých učitelů, okamžitě by museli skončit.
„Dneska se žákům až moc umetá cestička. Moc to nechápu. Náklady se na žáky dost snížily tím, jak jde demografická křivka dolů. Žáci mají v podstatě všechno umeteno. Nic se po nich nechce a ještě abychom jim takhle zjednodušovali situaci. To už je nad moje chápání,“ vysvětluje Ineman.
Studenti se shodují, že k opisování vůbec není prostor. Na radu učitele ale stejný názor nemají.
„Nervozita dělá hodně. Zapomínáte i slovíčka, která normálně používáte. Prostor k opisování určitě není, protože se to všechno píše do archu až potom, co se to udělá,“ říká jedna ze studentek.
„Pocity mám spíš lepší, protože jsem se připravoval celé prázdniny. Prostor k opisování vůbec nebyl, byla tam kontrola, takže určitě ne. Kdyby mi radil učitel, byl bych asi rád. Každý člověk má rád radu, ale tohle nejde,“ říká další student.
Inspektoři během opravných zkoušek dohlíží na zhruba 93 škol.