Smlouvy s rodiči o chování dětí nebudou muset školy uzavírat plošně
Školy by brzy mohly s rodiči podepisovat smlouvy o chování dětí. Podepsáním dohody by rodiče na sebe vzali odpovědnost za chování svého dítěte a zavázali se tak k plnění pravidel. Podle ministra školství Josefa Dobeše by se tím vyřešila vzrůstající agresivita dětí.
Smlouvy ale nebudou muset uzavírat všechny školy s každou rodinou. Dohoda je určená především pro rodiče těch dětí, které mají kázeňské přestupky, nebo přestupky gradují.
Pracovní skupina pod vedením dětského psychologa Václava Mertina počítá s jakýmsi individuálním výchovným plánem pro rodiče. Sloužit bude těm rodinám a učitelům, kteří si nevědí s dítětem rady.
O dohodách o odpovědnosti rodičů za chování dítěte v Dopoledním Radiožurnálu debatoval dětský psycholog Václav Mertin
Smlouva jim pomůže v tom, jak jednat a postupovat, a bude šita na konkrétní problémy dítěte. Skupina odborníků vypracuje modelové vzory smlouvy. Ministerstvo se nechalo inspirovat podobnými smlouvami z ciziny, především z Anglie a Německa.
Individuální vzdělávací program
Dětský psycholog Václav Mertin v Dopoledním Radiožurnálu poznamenal, že počet dětí, o jejichž chování by byla uzavírána smlouva, odborníci neřešili.
„Začíná to tím, že dítě má určité problémy, které nechají škola i rodiče být, že z toho vyroste. Ale už tady musí škola aktivně vystoupit a domluvit se s rodiči, co kdo udělá,“ upozorňuje na důležitost prevence.
V případě, že to nefunguje, je podle něho třeba hledat intenzivnější formu spolupráce – tedy návrh ze strany školy, jak si ona představuje podíl na zlepšení a jaký podíl budou mít rodiče, dítě, poradna.
Ředitel ZŠ v pražské Kuncově ulici Pavel Petrnoušek a dětský psycholog Václav Mertin diskutují o smlouvách s Janem Bumbou v Ozvěnách dne
„Škola navrhne nějaké způsoby řešení a sepíše je. A rodič se k tomu přidá, nebo nepřidá. Těžko ho nutit, ale fakt je, že pokud by nepodepsal, zůstává na něm, jak zajistí, co je v zákoně o rodině, ve školském zákoně. Někdy to vypadá, že rodiče nemají žádné povinnosti, ale to není pravda.“
„Individuální vzdělávací program, eventuálně smlouvy, jsou o škole, o rodině i o samotném dítěti. Někdy rodiče dělají chybu, že se dětem málo věnují. Tu základní odpovědnost úplně za všechno, za zdraví, za vzdělání, mají oni,“ zdůraznil dětský psycholog Václav Mertin.
Ředitel základní školy v pražské Kuncově ulici Pavel Petrnoušek pochybuje o nutnosti zavádění takových opatření. „Většina základních škol už nějaká opatření přijala – schůzky s rodiči a výchovné komise. Ty vždy končí písemným záznamem z jednání, kde je uvedeno, co udělá rodič, škola a co psycholog, případně sociální odbor. Tady se objevuje něco, co už je dávno objeveno.“
Petrnoušek rovněž postrádá vysvětlení, jakým bude smlouva právním nástrojem, jak donutí rodiče, který nedbá na výchovu, aby něco dělal. Tedy kdo bude vymáhat plnění smlouvy.