Náměstek ministra kultury je podle Práva podezřelý z korupce

Právo zjistilo, že policie prověřuje aktivity dlouholetého náměstka ministra kultury Zdeňka Nováka. Evropská elektrická rozvodná síť je snadným terčem teroristů, konstatují Lidové noviny. Čeští autodopravci krachují, píší Hospodářské noviny. Mladá fronta Dnes informuje o tom, že Pendolina budou už brzy jezdit na mezistátních linkách.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

domácí tisk

domácí tisk | Foto: Marián Vojtek

Policie prošetřuje dlouholetého náměstka ministra kultury Zdeňka Nováka. Podle informací Práva má protikorupční jednotka spadeno na Novákovy vazby k jihomoravské firmě Archatt, která získala řadu zakázek na opravu památek za stovky milionů korun. Novák měl od společnosti koupit za 75 tisíc korun v Ostopovicích u Brna stavební parcelu, která má podle jedné z tamních realitek hodnotu více než milion. To ale Novák odmítá s tím, že podobnou smlouvu mají všichni jeho sousedé.

Policie se teď zabývá i projekty, které ministerstvo zadalo společnosti Archatt. Jejím jednatelem je Marek Tichý, který se s Novákem zná už z doby jeho působení u brněnských památkářů z první poloviny 90. let. Novák sám přitom nezřídka sedával v komisích výběrového řízení a existuje podezření, že zadával předražené zakázky. To se týká například rekonstrukce zámků v Lednici a v Kroměříži za téměř 200 milionů korun, dodává Právo.

Evropská rozvodová síť elektrické energie je velmi zranitelná, upozorňují Lidové noviny. Mohla by se tak stát snadným terčem teroristického útoku, zatímco se pozornost bezpečnostních služeb soustředí na leteckou dopravu. Množící se výpadky proudu většinou způsobí teplotní výkyvy, přetížení sítě nebo jiná banální chyba. Nedávný výpadek v Německu a ve Francii přitom ukázal, že případný útok by mohl mít dalekosáhlé následky.

I proto Rakousko připravuje program ochrany energetických rozvodů za víc než 5 miliard korun. Česká republika by se také mohla rozhodnout k podobné investici. Nutně by se to pak ale projevilo v cenách elektřiny. V současné době není energetická síť prakticky nijak chráněna, přitom je možné ji poškodit bez velkých nákladů. Rozvody tak jsou Achillovou patou evropské civilizace, uzavírají Lidové noviny.

Pendolina budou od 10. prosince jezdit na mezistátních linkách, píše Mladá fronta Dnes. Dvakrát denně pojedou do Vídně, jednou do Bratislavy. Z Prahy přitom rychlovlak zvládne každou z tras pod 4 hodiny, což bude hlavní zbraní v konkurenčním boji s autobusy. České dráhy ale nemohou konkurovat cenou.

Za úsporu několika desítek minut a jistotu, že nebudete čekat na ucpané dálnici, zaplatíte skoro dvojnásobek. Cesta Praha - Vídeň bude stát nejméně kolem 600 korun, včetně rezervace pak přes 900 Kč. Pokud pojedete ve dvou a více lidech, vyplatí se vám dokonce i auto.

To uznávají i České dráhy, které se přesto nedostatku cestujících nebojí. Podle mluvčího Aleše Ondrůje nemá společnost na vybranou - na rakouském území se platí stejně jako za tamní spoje, vypravit mezinárodní linku je navíc dražší. Novou trasu Pendolina budete moci využít i při cestě po republice: stavět se bude v Brně a Břeclavi, jak informuje Mladá fronta Dnes.

Po vstupu do Evropské unie zažívají čeští autodopravci těžké časy, píší Hospodářské noviny. Republikou teď projíždí až o pětinu více kamionů a konkurence se zostřuje. Na to doplácejí hlavně menší firmy, které často končí v konkursech. Autodoprava dokonce dominuje žebříčku nejrizikovějších odvětví domácí ekonomiky.

Od začátku roku zkrachovalo už 55 firem, které většinou doplatily na rostoucí náklady: zdražuje nafta, náhradní díly a servis. Dodavatelé jim navíc platí do 90 dnů, zatímco samy musejí platit okamžitě. Na trhu se tak udržují přednostně ty největší dopravní společnosti. Odborníci očekávají, že počet konkursů bude ještě vzrůstat, a to hlavně po zavedení mýtného, uzavírají Hospodářské noviny.

Adam Weiss, Marián Vojtek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme