Francie a Slovensko brojí proti ‚kazítkům' v elektronice. Česko se bránit nebude
Kazítka se říká speciálně navrženým součástkám, které výrobci údajně dávají do domácích spotřebičů a elektroniky, aby po skončení záruční lhůty co nejvíce zkrátily dobu trvanlivosti přístroje. Vkládání těchto součástek bude zřejmě v některých evropských zemích, jako je Francie, trestným činem. O příslušné normě uvažuje i Slovensko. Většina českých zákonodárců o podobném opatření nepřemýšlí.
„Myslím si, že je to fáma. Neměli bychom náš právní řád zaplevelovat dalšími a dalšími zákony,“ řekl poslanec ODS Zbyněk Stanjura.
Podobnou normu by mezi českými zákonodárci uvítali jen jednotlivci.
Jak údajně kazítka fungují a jak se proti nim dá bojovat, zjišťovala Zuzana Petráňová
„Údajně skutečně výrobci do elektroniky zakomponovávají počet cyklů tak, aby to vydrželo do záruky a pak se ten přístroj rozbil," konstatoval místopředseda hospodářského výboru sněmovny Milan Urban z ČSSD.
„Myslím, že je to docela vážné téma. Pokud by se to potvrdilo, tak by to podle mého názoru bylo nepřijatelné a museli bychom hledat způsob jak tomu na trhu čelit."
Na tom, jestli takzvaná kazítka skutečně existují, se lidé neshodnou. Spotřebitelské poradny ale potvrzují, že se na ně zákazníci obracejí s tím, že se jim přístroj pokazí téměř přesně po skončení záruční doby.
Těžko prokazatelný úmysl
Jenže i kdyby to byl od výrobce úmysl, jen složitě ho půjde prokázat.
„Každý výrobce bude argumentovat, že danou součástku nebo technologický postup zvolil proto, aby eliminoval náklady, aby zvolil nějaké elegantní technické řešení,“ zdůvodnil právní expert ze Sdružení obrany spotřebitelů Tomáš Palla.
Ani opraváři nepochybují o tom, že výrobci v řadě případů schválně šetří na kvalitním materiálu. Spoléhají se na to, že třeba místo složité opravy ledničky si zákazník do domácnosti radši koupí novou.
„Je to vždycky domněnka, že tenhle díl tam odchází cyklicky. Kdyby byl umístěný jinde, třeba dál od zdroje tepla, tak by měl delší životnost. Ale je to neprokazatelná věc,“ řekla zaměstnankyně v jednom z pražských servisů praček a sporáků.
Další triky výrobců
Nemusí přitom nutně jít právě o takzvaná kazítka. Výrobci totiž používají i jiné triky - do přístrojů dávají třeba baterie, které se nedají vyměnit, nebo prodávají drahé náhradní díly. Oprava se tak často vůbec nevyplatí.
Spotřebitel se navíc nemůže spolehnout ani na to, že by si za delší životnost výrobku připlatil.
„V našich testech se mnohdy ukazuje, že ten levnější výrobek je kvalitnější než ten dražší. Je nezbytné, aby si spotřebitelé dohledávali informace, ať už porovnáním uživatelských recenzí na internetu nebo právě na základě nějakých testů třeba od spotřebitelských organizací,“ poradil vedoucí právní poradny časopisu dTest Lukáš Zelený.
Sami výrobci teorie o kazítkách odmítají. Je to podle nich jen mýtus, který se mezi lidmi šíří.