Devatenáct škol začíná testovat digitální učebnice. Papírové jsou na ústupu
Devatenáct škol v některých předmětech ruší tištěné učebnice. Zapojily se do pilotního projektu soukromého nakladatelství a výuku zkusí s malými dotykovými počítači. Děti je budou mít k dispozici i na domácí přípravu.
Tablety od září zkouší i kutnohorské gymnázium Jiřího Ortena, které se přihlásilo i do projektu. Ředitel školy Vladislav Slavíček už teď vidí velké výsledky.
„Stačí si dojít do hodiny, když děti s iPady pracují. Nelelkují, neposlouchají jen učitelův výklad, ale aktivně pracují, a to je myslím základ takzvaného činnostního vyučování,“ míní Slavíček.
„Otevřeme si iPady a najdeme si naší modrou matematiku,“ říká žákům učitelka Šárka Rosická.
Dětem je už jasné, že modrá matematika je ve skutečnosti jakási cvičebnice, kterou najdou na webových stránkách. Elektronické učebnice zatím na svých dotykových počítačích nainstalované nemají, a tak je pro ně už dva měsíce internet nedocenitelným pomocníkem. Studenti primy ale mají na svých stolech i klasické papírové učebnice a ani ty nezůstávají zavřené.
„Papírové učebnice využíváme, protože máme velice vhodnou sadu učebnic a iPady využíváme právě jen k procvičování učiva,“ říká profesorka Rosická. Pro většinu studentů primy jsou malé dotykové obrazovky vítaným zpestřením, díky kterému je výuka atraktivnější.
Hostem Stalo se dnes na Radiožurnálu byl ředitel základní školy a gymnázia PORG Václav Klaus mladší
Během hodin fyziky, zeměpisu, základů společenských věd a angličtiny budou teď primáni používat počítače ještě častěji. V těchto hodinách už prostor pro klasické papírové učebnice nebude.
„Aby se daly porovnat nějaké rozdíly, tak musíme vyžadovat, aby v těch čtyřech předmětech, které budeme testovat, se používaly jen elektronické učebnice, které skýtají mnoho výhod, včetně zpětné vazby a atraktivnějšího obalu a obsahu vyučování,“ uzavírá Slavíček.
Podle ředitele základní školy a gymnázia PORG Václava Klause mladšího ale papírové učebnice jen tak nezmizí. „Byl bych v tom opatrný. Myslím si, že i papírové učebnice ještě zdaleka neřekly poslední slovo a hlavně úloha učitele ve výuce bude pořád nezastupitelná,“ myslí si.