Dálnice D47 má vážné nedostatky, část se zřejmě bude muset zbourat

Dálnice D47 má zásadní nedostatky a podle expertů hrozí, že se část už zprovozněné dálnice bude muset zbourat. Sondy objevily, že na dvouapůlkilometrovém úseku mezi Rudnou a Bohumínem chybí jedna vrstva, konkrétně kamenná drť pod asfaltem, která má zpevňovat vozovku. Oznámilo to dnes ministerstvo dopravy.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zvlněný úsek D1 (označovaný D47) do Ostravy

Zvlněný úsek D1 (označovaný D47) do Ostravy | Zdroj: ČTK

„My jsme včera večer dostali velmi exaktní důkazy toho stavu. Je to extrémně vážná situace. Jsme tím neskutečným způsobem zaskočeni i my. Celou noc jsme na tom pracovali a rozhodli jsme se pro nějaký postup,“ říká ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák.

Dálnici původně stavěly Dopravní stavby Ostrava. Od nich pak práce převzala firma Eurovia. Ta o problému žádné informace nemá a odvolává se na reklamační pravidla, podle kterých musí být průzkumné vrty provedeny společně.

„Výsledky ještě nemáme, v tuto chvíli je to spekulace,“ reaguje na informace ministerstva tisková mluvčí společnosti EUROVIA Petra Kučerová a dodává:

Přehrát

00:00 / 00:00

K problémům na dálnici D47 se na Radiožurnálu vyjádřili tisková mluvčí společnosti EUROVIA Petra Kučerová, ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák a stavební expert Josef Petrák

„My nemáme žádné zprávy o průběhu a výsledcích vrtů, které na místě v současnosti organizuje ŘSD. A podle pravidel musí být tyto vrty provedeny společně.“

„Bylo provedeno 27 vrtů. Všechny bohužel vykazují stejné negativní výsledky. Technologie byla prováděna tak, aby mohly sloužit jako důkaz u soudu. Obávám se, že je to nezvratné,“ tvrdí ministr a pokračuje:

„Mám informace z Ředitelství silnic a dálnic, že vrty byly prováděny za přítomnosti pracovníků Eurovie. Nicméně kdyby vznikla jakákoli pochybnost, není nic snazšího než udělat jakékoli množství dalších vrtů. Málokdy se stává, že 100 procent vrtů ukazuje stejný výsledek, většinou jsou tam nějaké odchylky.“

V úterý se začne jednat

Ministerstvo podle Žáka nechce s firmou válčit. „Chceme dostat kvalitní dílo pro občany i řidiče. Vyzvali jsme ji, aby se k záležitosti vyjádřila, pozval jsem generálního ředitele a další představitele firmy na ministerstvo dopravy. Sejdeme se v úterý.“

Rozhodnutí inkriminovaný úsek dálnice zbourat podle něj není unáhlené. „Byli bychom velmi rádi, kdyby se našlo jiné řešení, nicméně zatím jsme nenašli jediného odborníka, který by nám dal aspoň světýlko naděje, že v tak závažném případě by se to dalo vyřešit jinak,“ konstatuje Žák a dodává:

„Velmi doufáme, že zjištění nebudou pokračovat v dalších úsecích té dálnice, protože i znovuvybudování dvoukilometrového úseku je nesmírné drama a nemá v Evropě obdoby.“

Bourat se bude muset

Podle stavebního experta, bývalého šéfa české pobočky společnosti Mott MacDonald Josefa Petráka, v tomto případě zřejmě selhal celý systém.

„Je to naprosté selhání kontroly kvality. Na té stavbě jsou profesionálové ze všech oblastí – investorské, projektantské, dodavatelské, plus laboratoře, které všechno schvalují,“ podivuje se a k otázce bourání a nové výstavby dodává:

„Ta dálnice je nekvalitně postavená. Tenhle úsek přitom stál 14 miliard korun, je to jedna z nejdražších dálnic v republice. Bourání je příliš drastické, ale aby se uvedla do požadovaného stavu, asi jiné řešení není. Jde o to, kdo ponese ty náklady.“

S dálnicí D47 v Moravskoslezském kraji byly problémy i v minulosti. Kvůli zvlněnému povrchu museli silničáři na několika místech snížit rychlost. Kvůli řadě vad na dálnici a mostních objektech se stát se zhotovitelem pře už od zprovoznění dálnice v roce 2008.

Problematický úsek dálnice D47/D1 u Ostravy | Foto: ČTK | Zdroj: ČTK

Vladimír Kroc, Eva Kézrová, Jakub Šídlo, kap Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme