Dálnice D1 projde na jaře rozsáhlou rekonstrukcí
Nejdůležitější dálniční tah v Česku, D1, by měla od jara příštího projít rozsáhlou a urychlenou rekonstrukcí, oznámilo dnes ministerstvo dopravy. Rekonstrukce zjevně souvisí s problémy, které ve středu zaskočily řadu řidičů na 52. kilometru ve směru na Brno. Asi desítka řidičů si poškodila auto na deseticentimetrové trhlině, když praskl povrch celého dálničního pruhu.
Ředitelství silnic a dálnic původně uvedlo, že tento „schod“ ve vozovce bude opraven do pondělí, pak ale byl termín posunut až do konce příštího týdne.
„V inkriminovaném úseku po bližším ohledání a odvrtání těch vrstev se ukázalo, že jej nelze opravit jenom zbroušením schodu, který tam vznikl poklesem nebo vystoupením jedné desky, ale že se jedná o poruchu, která je přes oba jízdní pruhy, a proto je třeba tu část vozovky vybourat a položit nový CB kryt,“ vysvětlil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc.
Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc mluví o rekonstrukci dálnice D1 v Ozvěnách dne na Radiožurnálu.mp3
Dodal, že práce již začaly a jejich dokončení se předpokládá v závěru příštího týdne. Současně věří, že opravené místo vydrží až do plánované opravy dálnice.
Přední expert, profesor František Lehovec z katedry silničních staveb na ČVUT připomíná, že 35 let stará dálnice už je deset let za svou životností.
V této souvislosti Jiří Švorc uvedl, že nelze vyloučit, že podobné závady jako ta středeční se mohou v nejbližším období při určitých povětrnostních podmínkách objevit i na jiných úsecích dálnice D1, například v horkých dnech.
„V posledních měsících podnikáme veškeré kroky, aby se příprava rekonstrukce dálnice v úseku Mirošovice – Kývalka urychlily. Je to skutečně v tuto chvíli priorita, protože je to jediná tranzitní a páteřní komunikace České republiky,“ řekl.
Rekonstrukce bude podle jeho slov nákladná, současné propočty se pohybují na více než 21 miliardách korun. Náročná bude také z hlediska organizace, protože v mnoha úsecích nemá D1 žádnou objízdnou alternativu a šířkově je uspořádaná tak, že se dá doprava vést pouze ve třech jízdních pruzích.
„Je to akce, která bude trvat několik let a bude to asi nejsložitější rekonstrukcí, kterou Česká republika zažila,“ dodal Jiří Švorc.