ČNB chce chránit klienty finančníků
V České národní bance vznikne od září nový samostatný odbor na ochranu spotřebitele. Ten by měl kontrolovat, jestli banky, penzijní fondy, pojišťovny, směnárny nebo obchodníci s cennými papíry nediskriminují zákazníky.
Kompetence nového útvaru popsala mluvčí centrální banky Pavlína Bolfová: "Novému útvaru na ochranu spotřebitele, který od 1. září zřizuje Česká národní banka, bude svěřena působnost a dohled v oblasti zákazu nekalých obchodních praktik, zákazu diskriminace spotřebitele a také dohled nad řádným informováním o cenách poskytovaných služeb a jejich stanovováním."
Mluvčí Bolfová ještě vysvětlila, že útvar bude kontrolovat jen regulované společnosti: "To jsou subjekty, které mají nějakou formu licence nebo povolení od České národní banky. Budou sem spadat například banky, pobočky zahraničních bank, záložny, obchodníci s cennými papíry, investiční fondy, pojišťovny, penzijní fondy a podobně."
Na ostatní nelicencované (tedy neregulované) společnosti na finančním trhu - jako jsou nebankovní poskytovatelé půjček a finančních služeb, leasingové společnosti, hypoteční poradci nebo licencovaní emitenti elektronických peněz - dohlíží Česká obchodní inspekce.