Neobávám se, že by dopady této cesty byly fatální, říká k Tchaj-wanu Kuchtová ze Svazu průmyslu a dopravy
Už v sobotu se předseda Senátu Miloš Vystrčil (ODS) v doprovodu delegace podnikatelů, akademiků a senátorů vypraví na Tchaj-wan. Část českých politiků před cestou varuje a ani Svaz průmyslu a dopravy se raději do příprav cesty nezapojil naplno.
Podle Miloše Vystrčila má cesta hned několik důvodů. Vedle hospodářského je jím třeba vzájemná podpora demokratických zemí.
Negativně se ale na odjezd předsedy Senátu dívá například premiér Andrej Babiš (ANO), ministr zahraničí Tomáš Petříček (ČSSD) nebo prezident Miloš Zeman.
Význam Číny jako našeho obchodního partnera se přeceňuje, hodnotí ředitelka Svazu průmyslu a dopravy
Ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) zopakoval tezi europoslance Alexandra Vondry (ODS), že Česká republika bude pokusným králíkem Američanů. Ti si mají na příkladu Česka otestovat reakci Číny.
Ředitelka Svazu průmyslu a dopravy Dagmar Kuchtová si ale myslí, že Čínská lidová republika nijak výrazně reagovat nebude. „Domnívám se, že se to trošku přeceňuje. Mám na mysli význam Česka jako obchodního partnera Číny. Neobávám se, že by dopady této cesty byly fatální,“ říká.
Podobně vnímá strašení odpovědí asijské velmoci i sinolog Filip Jirouš z projektu Sinopsis. „Samozřejmě nějaká reakce přijde, určitě se ohradí čínská ambasáda u nás, možná čínské ministerstvo zahraničí. Ale asi zůstane spíš jen u slov. Nedá se moc očekávat, že by Čína mohla přijít s něčím konkrétním.“
Vondrovu a Hamáčkovu interpretaci údajného amerického postoje nepovažuje Jirouš za správnou úvahu. „USA se k celé této cestě vyjádřily až těsně před tím, než má proběhnout. Je to zbytečné vytváření něčeho, co tam podle mě není,“ říká Jirouš.
Čína, nebo Tchaj-wan?
Z hlediska obchodních příležitostí českých firem jsou zajímavé obě země, hodnotí Kuchtová a připomíná, že zatímco Tchaj-wan je technologickým lídrem, Čína nabízí obrovský trh, který nikdo nechce ignorovat.
„Není důvod se toho obávat. Dokud se to drží v diplomatických mezerách stanovených politikou jedné Číny.“
Filip Jirouš
Právě proto se Svaz průmyslu a dopravy přímo nepodílí na organizaci cesty Miloše Vystrčila, vysvětluje: „Naším cílem je pomáhat českým firmám a exportérům, aby měli stejné podmínky, jako mají jejich konkurenti. A jejich konkurenti s Čínou z různých důvodů obchodují. Je to zpolitizovaná záležitost a neradi bychom ani jednu, ani druhou stranu nějak poškodili.“
Filip Jirouš ale upozorňuje, že v Číně se tuzemským firmám obecně příliš nedaří, zatímco pro tchaj-wanské investory jsme významnou cílovou zemí v Evropě. „Potenciál pro prohloubení vztahů tady je. Touto optikou dává cesta smysl,“ uzavírá.
Celou analýzu Jana Bumby si můžete poslechnout na záznamu.