Čeští žáci jsou sice vedeni ke čtení, text ale neumí interpretovat
Orientovat se například v jízdním řádu nebo správně pochopit jednoduchý návod, zkrátka umět si utřídit informace podle významu a najít správné sdělení autora. Takové příklady jsou velmi zjednodušeně řečeno čtenářská gramotnost. Podle mezinárodní studie PISA, která tuto schopnost u dětí sleduje už deset let, v ní ty naše stále víc pokulhávají za vrstevníky z ostatních evropských zemí.
Na vině může být i záměna čtenářské gramotnosti a výchovy ke čtenářství, ke které v našich školách někdy dochází. Podrobně toto téma pojedná diskusní setkání, které dnes na základní škole ve Vodičkově ulici v Praze pořádá Stálá konference a asociací ve vzdělávání.
„Nejvíce se zhoršuje schopnost interpretovat text. Naše děti jakž takž umí vyhledat informace v textu, umí je zpracovat, ale neumějí ho interpretovat, což je nejvyšší dovednost. Dále se zhoršují chlapci. Třicet procent českých chlapců je pod úrovní 2, což je úroveň, kterou PISA považuje za nutnou, aby se člověk dokázal orientovat v běžných činnostech. Je to vysoké číslo a musí se s ním něco udělat,“ řekla Radiožurnálu za spoluorganizátory diskuse Lucie Slejšková z obecně prospěšné společnosti EDUin.