Zájem dodat Česku 210 bojových vozidel pěchoty mají firmy BAE Systems, GDELS a Rheinmetall Landsysteme

Ve výběrovém řízení na nákup 210 kusů pásových bojových vozidel pěchoty podali nabídky všichni tři dosavadní účastníci tendru. Ministerstvo obrany nyní obsáhlou dokumentaci posoudí a poté určí vítěze. Do té doby nechce sdělovat podrobnosti, sdělil Jakub Fajnor z tiskového oddělení ministerstva obrany.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Bojové vozidlo pěchoty Ascod od společnosti General Dynamics European Land Systems

Bojové vozidlo pěchoty Ascod od společnosti General Dynamics European Land Systems | Foto: Michal Voska | Zdroj: Ministerstvo obrany ČR

Termín pro podání nabídek vypršel ve středu ve 14.30. „Všichni tři výrobci a potenciální dodavatelé, tedy BAE Systems (Švédsko) s vozidlem CV90, GDELS (Španělsko) s vozidlem ASCOD a Rheinmetall Landsysteme (Německo) s vozidlem Lynx, své nabídky v tomto termínu ministerstvu obrany doručili,“ uvedl Fajnor.

Modernizace vrtulníků pro armádu bude stát půl miliardy nad plán. Ministerstvo podepsalo smlouvu

Číst článek

Komise, kterou tvoří zástupci ministerstva obrany a armády, nyní podle mluvčího posoudí úplnost nabídek i jejich obsah. „Jedná se o obsáhlé dokumenty čítající tisíce stran, proto proces posuzování bude trvat řádově týdny,“ poznamenal. Teprve poté bude podle něj jasné, jestli nabídky odpovídají požadavkům, které ministerstvo stanovilo. „Proto není v současné chvíli možné zveřejnit o podaných nabídkách bližší podrobnosti,“ dodal. Úředníci následně nabídky vyhodnotí a komise navrhne vedení ministerstva vítěze tendru. Navržené pořadí nakonec posoudí vedení resortu a informuje vládu.

Zakázka za více než 50 miliard korun je největším armádním tendrem v historii české armády. S nabídkou na účast v tendru oslovilo ministerstvo čtyři firmy. Kromě těch, které podaly nabídku, bylo původně účastníkem i německé konsorcium PSM s obrněncem Puma, to ale ze soutěže odstoupilo, protože jeho vozidlo by nenaplnilo armádní požadavky.

Firmy musejí uspět ve třech skupinách kritérií. Nejdůležitějším je cena a náklady životního cyklu, o vítězi bude rozhodovat z 55 procent. Následují technické parametry, které budou mít vliv na vítěze ze 30 procent. Zbylých 15 procent určí rozsah zapojení českého průmyslu do zakázky. Ministerstvo je s výběrem ve skluzu. Vítěz měl být znám v roce 2019, termín se ale posouval. Vzhledem k tomu, že vítěz nebude vybrán do říjnových sněmovních voleb, někteří odborníci se obávají o osud tendru.

Nová vozidla mají nahradit letité obrněnce pocházející ještě z dob Sovětského svazu. Stroje budou tvořit páteř těžké brigády, kterou se Česko v NATO zavázalo mít k dispozici v roce 2026.

Armáda požaduje vozidla v sedmi modifikacích. Většina bude sloužit jako bojová vozidla pěchoty, která mají uvézt 11 vojáků, mít věž s osádkou a kanon ráže 30 milimetrů. Další budou ve verzích velitelské, průzkumné, ženijní, vyprošťovací, zdravotnické a jako dělostřelecká pozorovatelna.

Firmy měly původně termín na podání nabídek do začátku července, dva ze soutěžících ale požádali o prodloužení. Úřad nový termín stanovil na 1. září.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme