Bílá, stříbrná nebo černá: barvám na českých silnicích začínají vládnout odstíny šedi
Ještě v roce 2012 měla většina aut na českých silnicích pastelové barvy, nejčastěji červenou nebo modrou. Dnes je jich polovina a jsou na ústupu.
Před sedmi lety jezdilo na českých silnicích 1,1 milionu světle, tmavě i kovově šedých aut. Dnes je to přes 1,7 milionu.
Za rozšíření šedivých karoserií můžou dva trendy: za prvé, aut přibývá celkově. V roce 2012, kdy časová řada ministerstva dopravy začíná, měli Češi 7,6 milionu aut, dnes je to 9,2 milionu.
Za druhé se zvyšuje podíl bílých, šedých a černých aut. Podíl aut v takzvaných chromatických barvách – nejčastěji červených a modrých – naopak klesá.
Podle bezpečnostních expertů to není šťastný trend. Zatímco bílá auta dopravní studie dlouhodobě hodnotí jako nejbezpečnější, u šedých – a ještě víc černých – karoserií je riziko nehody podstatně vyšší. Studie Monashovy univerzity v australském Melbourne ukazuje, že řidiči v tmavých autech bourají o deset až dvanáct procent častěji než v bílých.
„Tmavší a vůči silnici méně kontrastní barvy, jako je stříbrná, šedá, zelená, červená, modrá a černá, jsou spojeny s vyšším rizikem nehody,“ řekl novinářům Stuart Newstead, šéf australských výzkumníků.
Tři ze čtyř prodaných aut v odstínech šedi
Český vozový park se mění poměrně zvolna: průměrné stáří vozu je přes patnáct let, jedno z nejvyšších v Evropě. Zvýšení podílu vozidel v odstínech šedi o deset procentních bodů je proto poměrně prudká změna.
U současných prodejů aut pak odstíny šedé dominují: podle Svazu dovozců automobilů patřilo těmto barvám 63 procent letošních prodejů osobních aut.
Jde navíc o pokračování delšího trendu, ve kterém se Češi přibližují celoevropské statistice. Loňské statistiky výrobce laků BASF ukazují, že tři čtvrtiny vyrobených evropských vozů mají neutrální barvy, z toho sama bílá představuje 41 procent nových karoserií.
Jeden z důvodů, proč začínají převažovat právě stříbrná a šedivá auta, je jejich snazší prodej v autobazarech. Oproti bílým vozům klesá jejich hodnota pomaleji.
„Firmy si u nás kupují především bílá nebo stříbrná auta, hlavně kvůli firemním polepům,“ upozorňuje David Rohla z autosalonu Klokočka centrum na další příčiny rozmachu bezbarvých aut.
„Mezi nefiremními klienty jsou nejoblíbenější metalické barvy,“ pokračuje. „Záleží na modelu. Menší vozy jsou hezčí v pestřejších, pastelových barvách, limuzíny zase v tmavě šedé nebo černé. Je běžné, že přijde manžel s manželkou, on vybírá motor, ona barvu.“
„Škoda Auto nabízí jednu barvu zdarma: základní modrou nemetalickou,“ naznačuje Rohla další důvod. „Pak jsou další nemetalické barvy za menší příplatky, u metalických si lidé připlatí víc. Nebo pak Škoda Auto nabízí takzvané fleetové barvy, kdy si klient může vybrat z mnoha desítek barev, ale u nich je delší dodací doba, protože se lakují jinde.“
Související témata: Datová žurnalistika, auto, barva, barva aut, bezpečnost na silnici