Disponuje umělou inteligenci a je schopný se učit. Robot v simulátoru úspěšně přistál s boeingem
Na palubě velkých dopravních letadel jsou vždy přinejmenším dva piloti. V budoucnu by je v případě nutnosti mohl vystřídat robot. A nejde o žádnou vědeckofantastickou fikci. Americká vojenská agentura DARPA už jednoho takového robota zkouší a tento měsíc v simulátoru úspěšně přistál s boeingem.
Jde o robotický systém nazvaný Alias, který vyvinula společnost Aurora Flight Sciences. Jeho součástí je robotická paže, která se skládá z několika kloubů umístěných na kolejnici. Systém má také ovladače na kontrolu kormidla a pedálů.
Samsung ve stopách Uberu a Tesly. Na jihokorejských silnicích bude testovat samořízené vozy
Číst článek
Cílem je, aby robot dokázal plnohodnotně převzít kontrolu nad letadlem v případě nějakého problému. Zvládne se držet naplánované trasy a vykonávat komplexní manévry a výrobce tvrdí, že zvládne vyšší pracovní zatížení než člověk.
Systém disponuje umělou inteligenci i kamerami a je schopný se učit dané letadlo optimálně ovládat. Také ale dovede let pouze monitorovat a vyhodnocovat. Pilot má navíc v kokpitu k dispozici tablet, pomocí kterého může robota kontrolovat a rozdělit mu jednotlivé úkoly a ve výsledku si tak ulehčit pilotování.
Robot dokázal simulovaně přistát s boeingem 737. Dosud letěl jen s menšími letadly jako je Diamond DA42. Loni v říjnu také reálně pilotoval letoun Cessna Caravan. S boeingem úspěšně využil automatizovaný přistávací systém tohoto stroje a bezpečně dosedl na virtuální runway.
British Airways musely zrušit stovky letů, cestujícím vrací peníze
Číst článek
Pokročilé bezpilotní letouny sice už existují a v současnosti je využívají mimo jiné armády různých států. V případě nové technologie ale jde o robota, který je schopný řídit existující civilní i vojenská letadla konstruovaná pro lidské piloty. Navíc jde o univerzálního robota se schopností učit se, kterého lze zhruba za měsíc přeinstalovat do úplně jiného typu letadla.
Další metou je posunutí systému ALIAS k možnosti plně automatizovaného provozu, tedy od startu až po přistání.