Verstappen v posledním kole sezony sebral Hamiltonovi titul mistra světa, Mercedes ale protestuje
VERSTAPPEN WINS THE WORLD CHAMPIONSHIP!!
— TSN (@TSN_Sports) December 12, 2021
WHAT A FINISH!!!! HE'S DONE IT!!!
A last lap pass decides the title. What a season.#F1 #AbuDhabiGP pic.twitter.com/3tpnyLo2DX
Max Verstappen z Red Bullu vyhrál dramatickou Velkou cenu Abú Zabí formule 1 a po bitvě v posledním kole závěrečného závodu sezony se stal poprvé mistrem světa. Nizozemský pilot rozhodl o premiérovém triumfu díky čerstvé sadě nejměkčích pneumatik, kterou vyměnil pět kol před koncem při jízdě za safety carem. Díky nim předjel v posledním kole restartovaného závodu rivala Lewise Hamilton z Mercedesu.
Mercedes ale podal proti výsledku závodu dva protesty. Jednak se mu nelíbilo rozhodnutí vedení závodu, které mělo nesprávně vést proceduru restartu a umožnilo v napínavém závěru pětici jezdců - Landu Norrisovi, Fernandu Alonsovi, Estebanu Oconovi, Charlesi Leclercovi a Sebastianu Vettelovi - předjet zpomalovací vůz. Díky tomu se Verstappen přiblížil k Hamiltonovi, jehož v závěru udolal. Další protest „Stříbrných šípů“ směřoval k Nizozemcově jízdě za safety carem.
Vestappen nicméně po dojezdu bouřlivě slavil, stejně jako jeho otec Jos, a se slzami v očích. „Je to neuvěřitelné. Po celý závod jsme se snažili bojovat a pak přišla v závěrečném kole taková šance. Nevím, co říct. Náš tým a (dodatavel motorů) Honda si to zaslouží. Konečně se ke mně přiklonilo trochu štěstí,“ řekl před televizními kamerami Verstappen.
Do rozhodujícího závodu formule 1 vyjede z pole position Verstappen, Hamilton bude hned za ním
Číst článek
„Jsem strašně rád. Když jsme se dali dohromady, bylo naším cílem vyhrát šampionát a teď jsme to dokázali. Lewis je ale úžasný pilot a soupeř, takže to bylo velmi těžké. V tomhle závodě to mohlo dopadnout jakkoliv. Příští rok se vrátíme a pokusíme se to zopakovat,“ doplnil Verstappen.
Čtyřiadvacetiletý rodák z Hasseltu vybojoval desáté vítězství v sezoně, dvacáté v kariéře a ukončil pětiletou vládu Hamiltona ve formuli 1. V konečné klasifikaci měl i díky nejrychlejšímu kolu v závodě o osm bodů více než jeho rival. Triumf v Poháru konstruktérů získal Mercedes, který mezi týmy uspěl poosmé za sebou.
„V první řadě chci Maxovi a jeho týmu pogratulovat. Myslím, že jsme tento rok odvedli skvělou práci. Všichni v týmu a továrně celou sezonu tvrdě makali. Jsem vděčný, že s nimi mohu tuhle cestu sdílet. Do poslední části sezony jsme dali vše a nikdy se nevzdali, což je to nejdůležitější,“ uvedl Hamilton.
Drama ve finiši
Start závodu se povedl nejlépe Britovi, který se díky lepší akceleraci dostal v první zatáčce před Verstappena. Nizozemec se mu to snažil vrátit, při předjížděcím manévru ale Hamiltona vytlačil a tomu nezbylo nic jiného, než se vrátit před něj za cenu zkrácení tratě. Vedení závodu jezdce Mercedesu nijak nepotrestalo a ponechalo jej ve vedení.
Verstappen, který navíc musel od kvalifikace jet na červené, nejměkčí směsi, začal postupně ztrácet a zajel ve 14. kole pro nové pneumatiky. Na jeho zastávku zareagoval i Mercedes, jenž Hamiltona také povolal k pit stopu, a Brit dál navyšoval náskok.
Verstappenovi pomohl ve 20. kole týmový kolega Sergio Pérez, který se na opotřebovaných pneumatikách srdnatě bránil před Hamiltonem. Přestože Nizozemec stáhl ztrátu na necelé dvě sekundy, v dalších kolech mu pilot Mercedesu opět ujížděl.
„Checovi (Pérezovi) chci také poděkovat. Je to skvělý týmový parťák. Všichni v týmu ví, že je miluju, a doufám, že budeme dalších deset patnáct let spolu. Nechci nic měnit. Pokud o to budou stát, toužím s nimi být do konce života,“ uvedl Verstappen.
V 36. kole skončil Antonio Giovinazzi z Alfy Romeo a vedení závodu aplikovalo režim virutálního safety caru. Verstappen nasadil čerstvé tvrdé pneumatiky, a i když zpočátku Hamiltona doháněl, Brit náskok dál pohodlně držel nad 11 sekund. Když už se zdálo, že si dojede pro rekordní osmý titul, kterým by se osamostatnil v čele historického žebříčku před Michaelem Schumacherem, po souboji s Mickem Schumacherem havaroval Nicolas Latifi a na trať vyjel zpomalovací vůz. Red Bull toho využil a nasadil Verstappenovi nejměkčí směs.
Poté co vedení závodu povolilo k nevoli Mercedesu předjet pět závodníků o kolo zpomalovací vůz, zařadil se Verstappen přímo za Hamiltona. „To není správné rozhodnutí,“ zlobil se ve vysílačce šéf týmu Toto Wolff. V posledním kole došlo na restart závodu a Nizozemec na čerstvějších a rychlejších pneumatikách Brita udolal.
Nepovedenou rozlučku s kariérou zažil v Abú Zabí Kimi Räikkönen. Světovému šampionovi z roku 2007 selhaly ve 27. kole brzdy a musel vůz odstavit v boxech Alfy Romeo. Finský pilot při rekordním 349. startu závod nedokončil. Později odstoupil i George Russell, který se loučil s Williamsem a od příští sezony bude jezdit za Mercedes.
Velká cena Abú Zabí, závěrečný závod mistrovství světa vozů formule 1:
1. Verstappen (Niz./Red Bull) 1:30:17,345, 2. Hamilton (Brit./Mercedes) -2,256, 3. Sainz (Šp./Ferrari) -5,173, 4. Cunoda (Jap./AlphaTauri) -5,692, 5. Gasly (Fr./AlphaTauri) -6,531, 6. Bottas (Fin./Mercedes) -7,463, 7. Norris (Brit./McLaren) -59,200, 8. Alonso (Šp./Alpine) -1:01,708, 9. Ocon (Fr./Alpine) -1:04,026, 10. Leclerc (Mon./Aston Martin) -1:06,057.
Nejrychlejší kolo: Verstappen..
Konečné pořadí MS (po 22 z 22 závodů): 1. Verstappen 395,5, 2. Hamilton 387,5, 3. Bottas 226, 4. Pérez (Mex./Red Bull) 190, 5. Sainz 164,5, 6. Norris 160, 7. Leclerc 159, 8. Ricciardo (Austr./McLaren) 115, 9. Gasly 110, 10. Alonso 81.
Pohár konstruktérů: 1. Mercedes 613,5, 2. Red Bull 585,5, 3. Ferrari 323,5, 4. McLaren 275, 5. Alpine 155, 6. AlphaTauri 142, 7. Aston Martin 77, 8. Williams 23, 9. Alfa Romeo 13.