Na trati Brno – Břeclav končí dvacet výpravčích. Provoz bude řízený na dálku
Dvacítka výpravčích, kteří slouží na trati Brno – Břeclav, šla včera do práce naposledy. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v rámci modernizace celého úseku převedla provoz na dálkové řízení, a výpravčí na pěti stanicích tak už nejsou potřeba. V Podivíně si poslední směnu na stanici nenechal z pěti sloužících ujít ani jeden.
„Já jsem chtěla studovat filosofickou fakultu a byla by ze mě asi paní učitelka dějepisu. Říkám – jenom na rok jdu pracovat, začnu, a za rok se znovu přihlásím na vysokou školu,“ popisuje svůj příběh výpravčí Otilie Balgová. Z dvanácti měsíců se nakonec stalo 30 let.
Teď bude žena za prací dojíždět do třicet kilometrů vzdálených Vranovic. Nejen ona, ale i další pracovníci stanice se přišli symbolicky rozloučit s vlaky.
Na nádraží v Podivíně, kde výpravčí sloužily poslední směnu, natáčela redaktorka Štěpánka Kadlečková
Předání směny a… „Teď už je to řízené dálkově z Přerova,“ vysvětluje paní Otilie.
„Člověku je smutno, kus života za sebou,“ říká s dojetím její kolegyně Marcela Fojtíková, která už ve čtvrtek nastupuje na dispečinku v Přerově. „Ale zase něco nového před námi,“ dodává.
Dvacet lidí, kteří opustí pozici výpravčích, přeřadí SŽDC na jinou pozici, o práci nepřijde nikdo. Cestujících by se změna dotknout neměla.
„Jedná se především o řízení provozu, a to bude nadále odbavováno tím dálkovým způsobem. V případě že by potřebovali pomoc, nějakou radu přímo ve stanicích, tak tam stále zbude další náš provozní personál, na který se můžou obrátit,“ podotýká mluvčí SŽDC Marek Illiaš.