Hasiči našli pod troskami mostu ve Vilémově posledního mrtvého dělníka
Čtyři dělníci zemřeli při pádu mostu ve Vilémově na Havlíčkobrodsku. Další dva jsou zraněni, z toho jeden těžce. Zásah trval až do půl čtvrté ráno. Na místě bylo 70 záchranářů. Místo prohledali také kynologové se psy. Práce na místě nadále pokračují.
Nález posledního ze čtyř zavalených dělníků ohlásil šéf hasičů Kraje Vysočina Petr Beneš.
„Byla vyproštěna poslední pohřešovaná osoba. V této chvíli se další nepohřešuje. Nepředpokládáme, že by tam ještě nějaká osoba byla,“ uvedl.
Po nálezu poslední oběti zřícení mostu po třetí hodině ranní hasiči ještě místo z bezpečnostních důvodů prohledali a pátrací akce se do rána zastavila.
Dopoledne probíhají likvidační práce. „Zbytek suti dáme stranou, místo si policisté a vyšetřovatelé zadokumentují a předá se stavební firmě,“ popisuje ředitel územního odboru hasičů v Havlíčkově Brodě Luboš Vacek.
O záchranných pracích po pádu mostu ve Vilémově mluví ředitel územního odboru hasičů v Havlíčkově Brodě Luboš Vacek
Kriminalisté ohledají místo události zejména poté, co hasiči odstraní zbylé sutiny z koryta řeky. „Je potřeba zejména ohledat mostní pilíře, to kriminalisté nemohli udělat v průběhu noci, protože se ze sutin vyprošťovali oběti,“ říká policejní mluvčí Dana Čírtková.
Policejní vyšetřování by se mělo také opírat o znalecké posudky, statické analýzy a další dokumenty, které vznikly během nočního zásahu.
Hasiči napřed trosky odklízeli jen lopatami a krumpáči, protože půda byla podmáčená. V noci už ale vodu z potoka odsávali a na odklízení sutě nasadili i těžkou techniku.
„Komplikují to velké rozměry kamenů, protože most byl opravdu poctivě stavěn z obrovských kvádrů, proto tam je těžká technika – bagr, pneumatická kladiva, zpočátku jsme používali i rozstřelování kamenů,“ vysvětloval Beneš.
Zatím není jasné, proč opravovaný most spadl. Na silnici druhé třídy pracovalo konsorcium firem M-Silnice a Strabag.
Likvidační práce ve Vilémově, kde se zřítil most, sleduje reportér Ondřej Wolf
Jejich subdodavatelem je v tomto případě společnost Bögl a Krýsl. Podle Tomáše Rottera z katedry ocelových a dřevěných konstrukcí ČVUT ale za případné chyby může vždy hlavní dodavatel stavby.
„Za případné chyby podzhotovitele vždycky zodpovídá zhotovitel. Čili ten zhotovitel včetně podzhotovitelů musí pracovat podle schválené realizační dokumentace. Tam jsou pracovní postupy, nasazení mechanizace, koordinace činností mezi všemi zúčastněnými a pochopitelně běžná pravidla bezpečnosti práce,“ říká Tomáš Rotter.
Oprava mostu ve Vilémově je součástí rekonstrukce silnice druhé třídy z Golčova Jeníkova do Chotěboře. Kamenný most postavili v roce 1926. Při poslední kontrole loni v listopadu ho odborníci ohodnotili stupněm čtyři až pět na sedmibodové škále, kde sedmička znamená nejhorší stav.
V Česku to není první případ zřícení mostu při rekonstrukci. V srpnu 2008 se zřítil most ve Studénce na Ostravsku. Spadl přímo před jedoucí rychlík. I tam se na rekonstrukci podílela firma Bögl a Krýsl. Ta pracovala i na stavbě mostu u slovenských Kuriman, který se zřítil v roce 2012.