Chátrající středočeská nádraží se zatím opravovat nebudou. Podle kraje jsou na vině ČD

Slibovaná rekonstrukce středočeských nádraží v Nymburce, Kolíně, Příbrami, Kutné Hoře, Mladé Boleslavi, Zdicích a v Hořovicích zřejmě nezačne ani letos. Podle Středočeského kraje, který měl být hlavním organizátorem akce, se dokonce nádraží pravděpodobně nezačnou v dohledné době opravovat vůbec. Na vině jsou prý České dráhy, které nechtějí opravy spolufinancovat.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nádraží Nymburk

Nádraží Nymburk | Foto: Pavel Petr

Záměry oprav osmi středočeských nádraží oznámili úředníci Středočeského kraje a Českých drah zhruba před rokem. Pak ale bylo ticho po pěšině.

„Ale já věřím, že tím, že mám 26. března schůzku s náměstkem generálního ředitele Českých drah, si toto vyříkáme a že se shodneme na nějakém závěrečném stanovisku. Protože už opravdu není možné dále čekat,“ říká Miloš Petera z ČSSD, který má ve Středočeském kraji na starost dopravu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Vývoj situace kolem slibovaných oprav chátrajících středočeských nádraží zjišťoval redaktor Petr Kološ

Připomíná, že kraj měl v rámci Regionálního operačního programu možnost dát řádově přes 300 milionů korun na rekonstrukci nádraží. „Problém nastal v tom, že budovy jsou Českých drah a ty nesouhlasí, aby to šlo touto cestou. A chtěly, aby příjemcem dotace byly ČD,“ vysvětluje.

Jenže České dráhy jsou akciovou společností a těmito penězi z Bruselu by se jim dostalo veřejné podpory. A to dotační pravidla neumožňují. „Požádali jsme Evropskou komisi o výjimku. Dodnes de facto ale není rozhodnuto,“ poznamenává krajský radní pro dopravu.

Do celé věci navíc vstupuje i to, že České dráhy nevědí, jestli budovy zůstanou v jejich majetku. A proto prý podle Petery jejich zájem klesl. Oficiální verze ale nic takového nepřipouští.

„Situace není úplně ideální, nicméně zatím jsme flintu do žita nehodili,“ říká mluvčí ČD Radek Joklík.

Neoficiální informace ale říkají, že flinta už v žitě leží. Právě proto mezi starosty osmi měst, která na opravy nádraží čekala, koluje otevřený dopis pro předsedu vlády Petra Nečase.

Nádraží Hořovice | Foto: Petr Kološ

Starostové se nyní snaží využít všechny páky, které mají, protože si myslí, že neopravit nádraží by prý byla velká škoda. „Když se nacpou tyto peníze do komunikací, tak to nikdo ani nepozná. Prostě nedosáhne se společenské prospěšnosti,“ myslí si hořovický starosta Ondřej Vaculík, zvolený jako nezávislý na kandidátce ODS.

Kraj se totiž podle něj chystá peníze připravené na opravy nádraží investovat do silnic. „Protože je tady obava, abychom o tyto peníze nepřišli,“ říká Miloš Petera s tím, že silničních projektů, které je možné hned realizovat, má kraj v zásobě mnoho.

„Například nadjezd v Poděbradech nad železnicí má stát přes 200 milionů korun. Takže většinu peněz bychom už měli vyčerpanou,“ popisuje.
Náměstek hejtmana nemá na starost jen dopravu ve Středočeském kraji. Je zároveň i starostou města Nymburk, které by rekonstrukci nádraží potřebovalo ze zmiňovaných osmi měst asi nejvíc. Nymburským nádražím totiž denně projde zhruba 10 000 lidí.

„Podle mého osobního názoru je tak desetiprocentní pravděpodobnost, že se nádraží dělat budou a 90procentní, že se dělat nebudou. Velmi mě to mrzí, ale myslím si, že se to neuskuteční."

Kraj chce znát definitivní a oficiální stanovisko českých drah do konce března. Ty ale tvrdí, že nejzazší termínem je konec června. Do té doby železničáři plánují čekat, co napíšou z Bruselu a možná si i schválí investiční plán.

Nádraží Mladá Boleslav | Foto: Jana Huzilová

„Probíhá debata o budoucím postavení nádražních budov v rámci železniční sítě, která prochází liberalizací. Takže zatím jsme neschválili investiční plán v této kapitole na rok 2013,“ říká Radek Joklík.

Opravy nádraží by tak musely počkat, i kdyby už úředníci z Bruselu výjimku udělili.

Petr Kološ Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme