Češi loni za 'férové' výrobky utratili přes 170 milionů. Kupují hlavně kávu
Češi si oblíbili logo Fair trade. Slouží jako záruka toho, že výrobek je šetrný k životnímu prostředí a že za něj dostali třeba farmáři z rozvojových zemí zaplaceno tolik, aby mohli vést důstojný život. Jen loni si lidé v Česku koupili takové výrobky za více než 170 milionů korun. A zatímco v cizině je zájem hlavně o čerstvé ovoce nebo řezané květiny, v Česku dominuje férová káva.
Češi jen loni zkonzumovali 142 tun kávy - asi 14 milionů šálků - s označením Fair trade a utratili za ni kolem 100 milionů korun.
Počet lidí, kteří se zajímají o to, co pijí, nebo přímo chtějí nápoj s logem Fair trade, přibývá.
„Půlku lidí to zajímá, zbytek to bere čistě jenom jako kávu, ale počet těch, co se o to zajímají, roste,“ potvrzuje David Cinádr, který obsluhuje v jedné z pražských kaváren.
Fair trade znamená v překladu spravedlivý obchod. Výrobky označené speciálním zelenomodrým logem musí splňovat přísná kritéria.
„Lidé, většinou v rozvojových zemích, dostávají za svoji práci spravedlivě zaplaceno. To znamená, že dostávají mzdu, která pokrývá náklady na výrobu a umožňuje jim důstojně fungovat. Naprosto je vyloučena dětská nebo jakákoliv nucená práce,“ popisuje ředitelka Fairtrade v České republice Hana Chorváthová.
Pěstitelé musí také dodržovat základní ekologické postupy a používat minimum chemikálií.
Většině je to jedno
V Česku se loni maloobchodní obrat s férovými výrobky meziročně zvýšil o 80 procent. Podle Stanislava Komínka z nevládní neziskové organizace NaZemi by se ale lidé měli o původ zboží zajímat ještě více.
„Pořád platí, že většinová společnost se nezajímá o to, za jakých podmínek někdo vypěstoval jejich kávu nebo kolik dostane pěstitel zaplaceno za kakao, které vypěstoval,“ tvrdí Komínek.
Zatímco v Česku vede fairtradový trh káva, v cizině si lidé nejčastěji kupují férové ovoce a zeleninu nebo řezané květiny.