Růžové kolo cyklista nechá, kde chce. Startuje sdílení kol po Česku
Ode dneška funguje v Praze zvláštní systém půjčování jízdních kol, takzvaného bikesharingu. Cyklista, který si chce kolo půjčit, s pomocí mobilní aplikace odemkne zámek růžového kola, dojede, kam potřebuje a kolo tam nechá pro další zájemce. Systém je nízkorozpočtový, kola nejsou nejnovější a místo parkovacích stanic se přivazují zámkem, kde se dá.
Sdílení kol v Praze funguje jinak, než jinde v Evropě. „Na Západě jsou jednotlivé stanice, na kterých si kolo můžu vypůjčit a kam ho zase musím vrátit. Tento systém je velmi nákladný, stanic je potřeba vybudovat mnoho,“ popsal koordinátor projektu Rekola Vít Ježek.
V projektu Rekola žádné stanice nejsou. Zájemce si kolo najde přes mobilní aplikaci nebo SMS službu a dostane kód k otevření zámku. Po vyjížďce kolo zase zamkne a nahlásí jeho polohu.
Celý projekt funguje na principu placeného členství, není možné si kolo půjčit jen na jednu cestu. Půjčování kol je možné si „předplatit“ na celou sezónu nebo jen na měsíc.
Praha plánuje vlastní stanicový systém sdílení kol. „Rádi bychom s ní spolupracovali. Nevnímáme to jako konkurenční služby,“ vysvětlil Ježek.
Město ale zatím nemá pro cyklistiku příliš dobrou infrastrukturu. „Je to problém slepice a vejce. Pokud by bylo víc cyklistů, bude lepší i infrastruktura,“ dodal koordinátor projektu Rekola.
Změnit by se podle viceprezidenta Evropské cyklistické federace Daniela Mourka měly podmínky především v centru. „Je třeba více otevřených jednosměrek, lepší povrchy nebo přístup k hlavním nádražím pro cyklisty,“ vysvětlil Mourek.
Projekt navíc získá spoustu dat o pohybu kol a cyklistů po městě, která pak může využít ve spolupráci s městem a dalšími orgány na vylepšení podmínek pro cyklisty v hlavním městě.
Ode dneška je k dispozici 36 kol, další se ve městě objeví podle toho, jaký bude o jejich půjčení zájem. V současné době je zaregistrovaných 230 uživatelů.
Kromě Prahy v se v dubnu objeví růžová kola také v Brně a Olomouci.V zahraničí je sdílení kol běžnou službou. Namátkou v Mnichově, Paříži, Lyonu nebo v Londýně. Nedávno systém zavedli dokonce v Moskvě a Budapešti.
Informace o bikesharingu přinesla redaktorka Alžbeta Havlová. Podrobnosti sdělil viceprezident Evropské cyklistické federace Daniel Mourek
Ve Vídni už mají 116 stanic. Problém je ale v tom, že rakouská metropole svoje cyklostezky dlouhodobě rozvíjí a financuje.
Ve velkých městech jako je Praha a Brno se podle Mourka stejně postupně přejde na systém s půjčováním kol z trvale umístěných stanic.
„Aby systém dobře fungoval, měly by být ty stanice maximálně 300 metrů od sebe. Pokud se v centru objeví proluky, kde kola nebudou, tak ten systém fungovat nebude,“ dodal Mourek.