Obrat trhu se spodním prádlem jde do stamiliard, nejvíce se vyrábějí podprsenky

Jedním z nejrychleji rostoucích textilních oborů na světě je průmysl spodního prádla. Jeho celkový obrat se pohybuje v hodnotě stamiliard korun. I to je možná důvod, proč je třeba v Bruselu Muzeum kalhotek, slipů a trenýrek, či proč na dnešek připadá Mezinárodní den spodního prádla.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Švadlena v textilce Pleas v Havlíčkově Brodě. Pleas patří k největším tuzemským výrobcům spodního prádla

Švadlena v textilce Pleas v Havlíčkově Brodě. Pleas patří k největším tuzemským výrobcům spodního prádla | Zdroj: ČTK

Celosvětově se na trhu se spodním prádlem točí nejméně 30 miliard dolarů (asi 600 miliard korun). To je globální roční obrat.

Stále větší díl trhu si ukusují rozvíjející se země, které dokážou vyrábět levně i drahé luxusní kousky. Klasickým žralokem je Čína. Tamní trh roste ročně v průměru o 20 procent.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na to, jaký je trh se spodním prádlem z ekonomického hlediska, se zaměřila redaktorka Jitka Hanžlová

Zajímavé je, že jak postupně stoupá životní úroveň i v rozvíjejících se ekonomikách, roste i tam poptávka. Tyto státy tak nejen masivně vyrábějí, ale také čím dál více přispívají k samotné spotřebě.

Z druhů prádla se nejvíce vyrábějí podprsenky, které tvoří 50 procent, 33 procent připadá na kalhotky a slipy a 10 procent na korzety.

Rozdělení druhů prádla je však mnohem více – patří tam sportovní prádlo, funkční prádlo, tedy například termoprádlo, ale může to být i tvarovací prádlo nebo prádlo zdravotní. V této oblasti je dobře vidět, jak jdou vývoj a nové technologie stále kupředu.

Spodní prádlo je také věc módy. Existují i speciální módní přehlídky zaměřené vyloženě na spodní prádlo. V případě značek jako Victoria´s Secret, Armani nebo Calvin Klein jde vždy o záležitost, které si média velice pozorně všímají – i když zřejmě i kvůli hezkým obrázkům.

Kromě jmenovaných firem patří mezi největší světové hráče v oblasti spodního prádla také DKNY, Lovable nebo Fruit of the Loom. Ty si rozdělily většinu trhu.

Češi bojují hlavně s Asií

Čeští výrobci to v silné konkurenci nemají jednoduché.

„Výroba spodního prádla v České republice od roku 1993 zaznamenala významný pokles, který je způsobený zejména otevřením našeho trhu, který znamenal mnohonásobné zvýšení konkurence zejména z asijských zemí, které trvá dodnes. V České republice působí jen několik větších firem se širokým sortimentem spodního prádla a dále větší počet menších firem, a to i pod 20 zaměstnanců, majících užší sortiment a specializujících se pouze na vybraný segment spodního prádla,“ poznamenal analytik Asociace textilního, oděvního a kožedělného průmyslu Jiří Sivín.

I v Česku je však v posledních letech znát mírný růst produkce – souvisí s hospodářským oživením.

Největším výrobcem v Česku je Pleas. Zaměstnává 740 lidí a má obrat přes miliardu korun. Většinu produkce však prodává v zahraničí pod jinou značkou. Z dlouho zavedených značek lze jmenovat také Triolu, založenou v roce 1919.

Podprsenka | Foto: stock exchange

Mezi novější firmy patří Styx, společnost zaměřená převážně na pánské prádlo, či rodinná firma Spoltex Kravaře. Na trhu se sportovním prádlem se pak výrazně profiluje královéhradecká společnost Milpex, která vznikla v roce 1993.

Zajímavý příběh představuje firma Moira, výrobce funkčního sportovního prádla. Jeho zakladatelé jsou horolezci a motorkáři, kteří v podstatě hned od začátku v roce 1990 spolupracovali s výzkumníky, protože potřebovali úplně nový typ tkaniny.

Společně s Výzkumným ústavem chemických vláken Svit vyvinuli originální pětilaločné vlákno z polymeru, které si v roce 1996 nechali patentovat. Vedle výroby různých typů prádla se stále věnují i dalšímu výzkumu a vývoji.

Jitka Hanžlová, kov Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme