Unikátní plátno vystavené ve Strahovské obrazárně považují odborníci za objev roku
Paridův soud, tak se jmenuje plátno, které experti označují za objev roku. Obraz od italského mistra Lucy Cambiasa si Pražané i turisté mohou spolu s dalšími díly italských mistrů prohlédnout ve Strahovské obrazárně. Dílo původně patřilo do sbírek Rudolfa II. na Pražském hradě a záhadou zůstává, jak se vlastně dostalo do Strahovské obrazárny.
Podle objevitele obrazu Zdeňka Kazlepky nebyl obraz nikdy odvezen mimo Čechy:
„Pravděpodobně tedy ten obraz zůstal v Praze a dostal se buď do strahovské obrazárny přímo, a nebo se taky mohl dostat prostřednictvím nějaké šlechtické sbírky, do které se dostal odprodejem z Rudolfínských sbírek v 17. nebo možná v 18. století. A pak tedy z této šlechtické sbírky jej získala Strahovská obrazárna.“
Podrobnosti o tom, kde se ve Strahovské obrazárně vzal vzácný obraz, a jak ho restaurovali, zjišťovala redaktorka ČRo Eva Rajlichová s kolegou Filipem Titlbachem.
Na objevu roku, jak o něm mluví správci sbírky, pracoval restaurátor Adam Pokorný z Národní galerie téměř šest měsíců.
„Bylo to poměrně složité, protože ten obraz samozřejmě v minulosti nebyl jenom poškozen, ale také několikrát restaurován,“ dodává k tomu kurátor uměleckých sbírek ze Strahovské obrazárny Libor Šturc.
V první fázi musel restaurátor sejmout nevhodné přemalby a zjistit rozsah poškození. Teprve poté mohl přistoupit k novému restaurování.
„Bylo dost nutné rozlišit to, co je původní a co je nepůvodní, a potom i ta práce retuší je dost důležitá. Tak aby samozřejmě na jedné straně bylo možné rozpoznat, co je originál, co už je retuš, a na druhé straně aby ty retuše nepůsobily nějakým způsobem rušivě,“ dodává Šturc.
Na obraze italského mistra podle jeho slov zůstane trvalé poškození, a to především na okrajích plátna. Běžný divák to ale díky retuším nepozná