‚Metoda, přesnost a samozřejmě láska.‘ Legendární skladatel Morricone zavítá do Prahy
Z teskných tónů harmoniky v ikonickém westernu Tenkrát na Západě se stal asi nejslavnější hudební motiv v historii filmu. Jeho autorem je Ennio Morricone, jedna z největších osobností filmové hudby všech dob. Tento italský skladatel svými melodiemi doprovodil víc než 500 filmů a seriálů, a i v devadesáti letech, které dovršil loni v listopadu, stále jezdí po světě a vyprodává velké haly. 25. ledna přijede jubileum oslavit do Prahy.
Stále vitální a pracovitý tvůrce také rád spolupracuje s Českým národním symfonickým orchestrem (ČSNO), se kterým nahrál i hudbu ke snímku Quentina Tarantina Osm hrozných, za nějž dostal roku 2016 svého vůbec prvního Oscara za filmovou hudbu. Přitom Oscara za celoživotní dílo získal paradoxně už v roce 2007, kromě toho i tři ceny Grammy.
U nás se nic podobného nezachovalo, říká předseda Klubu Karla Kryla o nalezené nahrávce z Norska
Číst článek
„Nejdůležitější pro mne vždy byla metoda, přesnost a samozřejmě láska, tím jsem se vždy řídil,“ prohlásil Morricone v prosinci 2010 v Praze, když v hostivařských studiích natáčel s Českým národním symfonickým orchestrem hudbu k italskému filmu Jako delfín od režiséra Stefana Realiho.
Vrzání vodního čerpadla
Jeho nejslavnější hudba k filmu Tenkrát na Západě (1968) ve spolupráci s režisérem Sergiem Leonem „viditelně“ vstupuje do děje. Morricone jednotlivým postavám přiřkl určitý hudební motiv. Jak se spirála děje stupňuje, motivy se opakují a vyvolávají mrazení i atypickými nástroji – kromě palčivé foukající harmoniky je to třeba dramaticky rozdrnkané banjo evokující dusot koňských kopyt.
Používá tu i zcela neobvyklé zvuky, jako je třeba vrzání vodního čerpadla, v souladu s Morriconeho teorií, že každý přirozeně vytvořený zvuk je hudba.
Pod taktovkou Wayna Marshalla uvedou rozhlasoví symfonici koncertní verzi Gershwinovy opery Porgy a Bess
Číst článek
S Leonem spolupracovali i na dalších filmech, třeba slavné trilogii Pro hrst dolarů (1964), Pro pár dolarů navíc (1965) a Hodný, zlý a ošklivý (1966), kde se v roli osamělého „muže beze jména“ představil mladý Clint Eastwood. Morriconeho spojení harmoniky, zvonů a kytar, které ovlivnilo další westernové tvůrce, se časem stalo znakem žánru.
Působivým doprovodem podbarvil snímky dalších žánrů mnoha režisérů, například Briana de Palmy (Neúplatní), Romana Polanského (48 hodin v Paříži), Franca Zeffirelliho (Hamlet), Giuseppeho Tornatoreho (Malena), Olivera Stonea (U-Turn) či Adriana Lynea (Lolita).
Hudba ke snímku Kill Bill
Morricone byl také dvorním skladatelem Piera Paola Pasoliniho. Jedna z jeho starších nahrávek se objevuje i ve snímku Quentina Tarantina Kill Bill.
Muzikál Vlasy v novém provedení. KvětiNOVÉ děti rozvíjí příběh lásky a svobody v moderní době
Číst článek
Římský rodák (10. listopadu 1928) a absolvent tamní konzervatoře Svaté Cecílie, který hrál na trubku v jazzové kapele, začal psát filmovou hudbu na počátku 60. let.
Začínal doprovodem k lehkým komediím a béčkovým filmům, posléze ale již pracoval pro Ettore Scolu či Bernarda Bertolucciho. Průlomem se staly až nahrávky pro Leoneho. Hudební chameleon Morricone se zabývá i symfonickou a komorní hudbou, je mimo jiné autorem chórové skladby k 11. září 2001.
Skladatel, který celý život odmítá nabídky na přestěhování do Hollywoodu a nikdy se nenaučil anglicky, je od roku 1956 ženatý. S manželkou Mariou vychovali čtyři děti. Syn Andrea se zcela „potatil“ – stal se rovněž skladatelem filmové hudby a dirigentem.
Naposledy vystoupil Morricone v Praze loni v červenci v roli dirigenta na festivalu Prague Proms s ČSNO. S tímto tělesem spolupracuje už desátý rok a do Prahy se pravidelně vrací.