České dráhy zrušily soutěž na vlaky za 42 miliard. Praha i střední Čechy tvrdí, že nepochybily

České dráhy zrušily svoji největší soutěž na nové vlaky, v níž poptávaly elektrické jednotky pro Pražskou integrovanou dopravu za 42 miliard korun. Důvodem je to, že hlavní město jako objednavatel dopravy dosud nespecifikovalo své požadavky, napsal v úterý server Zdopravy.cz.

Aktualizováno Praha (Aktualizováno: 18:55 19. 11. 2024) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

vlak Českých drah, Elefant, vůz 471, ilustrační foto

České dráhy měly vlánu nakoupit 90 elektrických jednotek typu EMU 400. Číslo značí minimální počet cestujících (ilustrační foto) | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

„České dráhy (ČD) zrušily soutěž na nákup elektrických jednotek pro Pražskou integrovanou dopravu (PID). Důvodem je fakt, že ze strany objednavatele dopravy nebyly dosud uveřejněny požadavky na nové vlaky a nedává tak smysl ve výběrovém řízení pokračovat. Soutěž znovu vypíšeme ve chvíli, kdy budeme znát veškeré požadavky objednavatele na nové vlaky,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

1:59

Na první jízdu s cestujícími vyjela ‚liška‘. České dráhy nasadily z Rakovníka do Berouna soupravy RegioFox

Číst článek

Podle ředitele ROPID (Regionální organizátor pražské integrované dopravy) Petra Tomčíka nejde o zdržení ze strany Prahy. „To musím zcela dementovat,“ řekl.

Dodal, že zadávací dokumentace pro tendr na zajištění dopravy po roce 2029 ze strany Středočeského kraje a Hlavního města Prahy navíc ani není hotová a dokončena bude až v lednu, takže nejde o zdržení.

Středočeský radní Petr Borecký (STAN) řekl, že je přístupem Prahy k tak zásadnímu projektu frustrován.

Ohrožena je podle něj jedna z nejdůležitějších soutěží na železniční dopravce a nové vlaky, které měly od roku 2029 jezdit v systému Pražské integrované dopravy (PID). Hejtmanka Petra Pecková (STAN) chce podle něj o věci jednat s pražským primátorem Bohuslavem Svobodou (ODS).

„Kolegové z Integrované dopravy Středočeského kraje, našeho organizátora veřejné dopravy, opakovaně zástupce hlavního města Prahy i ROPID upozorňovali na rizika spojená s odsouváním termínů v rámci schvalovacího procesu,“ dodal Borecký (STAN).

Neodpovídající specifikace

České dráhy si půjčí 7,61 miliardy korun. Nakoupí za ně 180 vozů a dalších 219 zmodernizují

Číst článek

Podle Tomčíka není problém v tom, že Praha nespecifikovala požadavky, ale naopak specifikovala a zadání interního tendru ČD na vlaky jim neodpovídá, takže jej musí zrušit a vypsat nový.

Tomčík řekl, že požadavky na vlaky Středočeský kraj společně s Prahou jako zadavatelé tendru na zajištění vlakové dopravy od roku 2029 do roku 2059 v systému PID již vyvěsily.

„My už jsme to diskutovali skoro rok, nicméně teď v září byly vyvěšeny na profilu hlavního zadavatele, což je Středočeský kraj, takže jsou už, dá se říct, skoro závazné,“ vysvětlil ředitel.

Důvodem pro zrušení byly průtahy při plánování soutěže na dopravce v Praze v systému Pražské integrované dopravy. Zatímco Středočeský kraj, který většinu soutěže připravil, má už vypsání zakázky schválené, na pražském magistrátu se celý proces zadrhl, napsal server ZDopravy.cz.

Vlaky za 42 miliard

Mluvčí Českých drah Šťáhlavský k dotazu na možné dopady na vozový park podotkl, že vliv na něj mají pouze požadavky zákazníků, tedy objednavatelů dopravní obslužnosti. „Jaké typy vlaků naši zákazníci, objednavatelé dopravy, ve smlouvách požadují, takové vlaky my zajistíme,“ řekl.

Praze a Středočeskému kraji končí smlouva na provoz vlaků s Českými drahami v roce 2029. České dráhy tendr vypsaly před dvěma lety, podle serveru Zdopravy.cz šlo o největší soutěž na kolejová vozidla v historii s očekávanou cenou 42 miliard korun.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme