Cukrovinky, alkohol i ovoce. Češi utrácejí za Velikonoce stále více peněz
Velikonoce jsou pro obchody s potravinami jedním z vrcholů roku. Češi navíc kolem svátků utrácejí podle údajů společnosti GfK stále více peněz. Na nákupním seznamu vedou hlavně cukrovinky, ale třeba i alkohol. Kdo ještě nemá nakoupeno, může být klidný. Obchody podle zákona zavřou až na Velikonoční pondělí.
Češi před Velikonocemi utrácejí rok od roku více peněz. Loni v březnu a dubnu vzrostly tržby obchodníků ve srovnání s rokem 2013 o 13 procent.
Cukrovinky, alkohol i ovoce. Češi utrácejí za Velikonoce stále více peněz. Téma pro Barboru Kladivovou
„Velikonoce jsou tradiční svátky, které české domácnosti pociťují také na výdajích ve svých peněženkách, zejména v období od března do dubna daného roku. Největší meziroční nárůst výdajů u domácností byl v porovnání tohoto období roku 2015 versus 2014, kdy výdaje rostly meziročně o šest procent,“ přibližuje pro Radiožurnál Vladimíra Šebková ze společnosti GfK.
V tomto období stoupá zájem hlavně o cukrovinky. Ty s velikonoční tematikou nakupuje zhruba 60 procent českých domácností. Kromě potravin, surovin na pečení a cukrovinek je oblíbeným zbožím i alkohol. Češi myslí ale třeba i na čerstvé ovoce.
„Mezi nejprodávanější produkty v předvelikonoční době patří tradičně slepičí vejce, potřeby na pečení, maso, uzeniny a alkohol. Jde často o výrobky, které jsou zároveň nabízené za zvýhodněnou cenu. Z průzkumu pak vyplývá, že Češi utratí za velikonoční nákup částku do tisíce korun,“ říká mluvčí jednoho z obchodních řetězců Václav Koukolíček. Ve slevách pak podle průzkumu společnosti GfK nakupují lidé nejčastěji právě alkohol.
Otvírací doba o svátcích
Přestože je Velký pátek svátkem, obchody budou mít otevřeno. Stejně to bude během celého víkendu. Zavřít musí obchody s prodejní plochou nad 200 metrů čtverečních podle zákona až na Velikonoční pondělí, tedy 2. dubna.
Za porušení zákona o otevírací době hrozí prodejcům pokuta až jeden milion korun. Na to, zda prodejci dodržují zákon, se bude o Velikonočním pondělí zaměřovat Česká obchodní inspekce.
Od začátku platnosti zákona v roce 2016 udělila inspekce čtrnáct pokut ve výši od pěti do 230 tisíc korun. Tu nejvyšší dostal e-shop Alza.cz za opakované porušení zákona o otevírací době.