Cukrovinky, alkohol i ovoce. Češi utrácejí za Velikonoce stále více peněz

Velikonoce jsou pro obchody s potravinami jedním z vrcholů roku. Češi navíc kolem svátků utrácejí podle údajů společnosti GfK stále více peněz. Na nákupním seznamu vedou hlavně cukrovinky, ale třeba i alkohol. Kdo ještě nemá nakoupeno, může být klidný. Obchody podle zákona zavřou až na Velikonoční pondělí.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Velikonoce, kraslice, malovaná vejce

Ilustrační foto. | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

Češi před Velikonocemi utrácejí rok od roku více peněz. Loni v březnu a dubnu vzrostly tržby obchodníků ve srovnání s rokem 2013 o 13 procent.

Přehrát

00:00 / 00:00

Cukrovinky, alkohol i ovoce. Češi utrácejí za Velikonoce stále více peněz. Téma pro Barboru Kladivovou

„Velikonoce jsou tradiční svátky, které české domácnosti pociťují také na výdajích ve svých peněženkách, zejména v období od března do dubna daného roku. Největší meziroční nárůst výdajů u domácností byl v porovnání tohoto období roku 2015 versus 2014, kdy výdaje rostly meziročně o šest procent,“ přibližuje pro Radiožurnál Vladimíra Šebková ze společnosti GfK.

V tomto období stoupá zájem hlavně o cukrovinky. Ty s velikonoční tematikou nakupuje zhruba 60 procent českých domácností. Kromě potravin, surovin na pečení a cukrovinek je oblíbeným zbožím i alkohol. Češi myslí ale třeba i na čerstvé ovoce.

„Mezi nejprodávanější produkty v předvelikonoční době patří tradičně slepičí vejce, potřeby na pečení, maso, uzeniny a alkohol. Jde často o výrobky, které jsou zároveň nabízené za zvýhodněnou cenu. Z průzkumu pak vyplývá, že Češi utratí za velikonoční nákup částku do tisíce korun,“ říká mluvčí jednoho z obchodních řetězců Václav Koukolíček. Ve slevách pak podle průzkumu společnosti GfK nakupují lidé nejčastěji právě alkohol.

Otvírací doba o svátcích

Přestože je Velký pátek svátkem, obchody budou mít otevřeno. Stejně to bude během celého víkendu. Zavřít musí obchody s prodejní plochou nad 200 metrů čtverečních podle zákona až na Velikonoční pondělí, tedy 2. dubna.

Za porušení zákona o otevírací době hrozí prodejcům pokuta až jeden milion korun. Na to, zda prodejci dodržují zákon, se bude o Velikonočním pondělí zaměřovat Česká obchodní inspekce.

Od začátku platnosti zákona v roce 2016 udělila inspekce čtrnáct pokut ve výši od pěti do 230 tisíc korun. Tu nejvyšší dostal e-shop Alza.cz za opakované porušení zákona o otevírací době.  

Velikonoce | Foto: Český rozhlas

Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme