TGV by spíše než do Paříže mělo z Prahy jezdit do Frankfurtu, míní dopravní expert
Rychlovlakem TGV z Paříže až do Prahy. To je vize, kterou předestřel prezident Miloš Zeman v Elysejském paláci. Po jedenácti letech se český prezident setkal v Paříži se svým francouzským protějškem. Obě hlavy států se shodly kromě jiného na uspořádání francouzsko-českého ekonomického fóra pro investice, kterému by předsedali předsedové vlád.
„TGV Praha – Paříž je bezpochyby nádherná myšlenka,“ řekl dopravní expert, bývalý generální ředitel Českých drah a také bývalý náměstek ministra dopravy Emanuel Šíp.
„Také si myslím, že z Prahy na západ by měla směřovat nějaká vysokorychlostní trať, nikoli různé příštipky, které se plánují v rámci tzv. rychlých spojení. Jenomže je to všechno hudba vzdálené budoucnosti, protože nejsou projekty ani peníze.“
O myšlence přímého spojení Prahy a Paříže vlaky TGV přemítal dopravní expert Emanuel Šíp
Šíp si navíc není jistý, zda by se vůbec přímé spojení Praha – Paříž vyplatilo. „Ono by totiž stačilo vysokorychlostní spojení do Frankfurtu, kde je evropská železniční a letecká křižovatka. A odtamtud už vlaky TGV jezdí.“
Náročná investice
Současně připomněl, že jen případná linka TGV Praha - Brno by si vyžádala investici 200-300 miliard korun. Navíc chybějí projekty.
„Kdybychom teď začali s projekty, tak si myslím, že kolem roku 2030, 2035 by trať mohla být. Jak na Brno, tak západ.“
Samotný projekt spojení vlakem TGV Praha – Paříž ale nepovažuje za sporný. „Rozhodně by to bylo něco, co by nás zařadilo do vyspělé Evropy. Ale do Paříže se v podstatě dnes jenom létá.“
“Smysl má Frankfurt, Mnichov, Berlín, ale v podstatě nad tyto vzdálenosti už vysokorychlostní vlak moc neuspěje v konkurenci s letadlem,“ poznamenal Emanuel Šíp.