Sněmovna zpřísnila podmínky pro spotřebitelské úvěry, mají víc chránit klienty
Podmínky pro sjednání spotřebitelského úvěru by měly být pro finanční ústavy přísnější, žadatelé by si měli polepšit. Sněmovna schválila novelu, která mimo jiné zavádí možnost odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez sankce, zakazuje používání bianko směnek a šeků nebo volání na předražené telefonní linky.
Debata o změnách v novele byla dlouhá a pestrá. Opozice zpřísnění podmínek vítá, byla by ale tvrdší. Neprošel jí například návrh na to, aby stát každý rok nastavil maximální hranici roční procentní sazby nákladů nebo zastropování maximálních smluvních pokut s ohledem na výši půjčky.
Právě zastropování smluvních pokut a dalších sankcí, které nemohou přesáhnout jeden a půl násobek výše úvěru, považuje za důležité Hynek Kalvoda z výboru Asociace občanských poraden. Ten se podle svých slov často setkává s dluhy tímto způsobem vzniklými.
Nové podmínky pro poskytování spotřebitelských úvěrů vítá i Hynek Kalvoda z Asociace občanských poraden
„Chtěli jsme prosadit, aby vždy nařízení vlády stanovilo maximální RPSN, a zároveň jsme chtěli prosadit, aby sankce pro dlužníky byly maximálně ve výši jeden a půl násobku částky, kterou si půjčí,“ upřesnil šéf poslanců ČSSD Jeroným Tejc.
Prošel naopak návrh, aby písmo ve všeobecných obchodních podmínkách bylo stejně velké jako v samotné smlouvě. Nově si budou muset úvěrové firmy také zjistit, zda je klient vůbec schopen půjčku splatit.
„I ten, kdo úvěr poskytuje, nese zodpovědnost za to, že spotřebitel bude schopen splácet a nedostane se do bezvýchodné situace,“ zdůraznil ministr financí za TOP 09 Miroslav Kalousek. Za nesplnění uložených povinností bude hrozit až dvacetimilionová pokuta.
O novele zákona o spotřebitelském úvěru mluvil ve Stalo se dnes na Radiožurnálu Daniel Hůle ze společnosti Člověk v tísni
Odborníci novelu v zásadě vítají. Problémy se spotřebitelskými půjčkami podle nich ale stejně nevyřeší, protože poskytovatelé půjček si najdou nové triky, jak klienty klamat. Problém je prý spíše v samotných klientech, kteří smlouvy buď nečtou, nebo jim vůbec nerozumí.
„Když klient smlouvě nerozumí a nemá s kým ji rozebrat, pak by takovou spotřebitelskou smlouvu raději podepisovat neměl. To je základní prevence před tím, dostat se do nějakých nepříjemných dluhů,“ říká Kalvoda.
Novelu zákona musí ještě posoudit Senát. Změna má platit dnem vyhlášení ve Sbírce zákonů.