Rejdaři kvůli epidemii řeší ztráty v řádech desítek milionů. Situaci komplikuje dlouhodobé sucho
Koronavirová krize tvrdě zasáhla i tuzemské rejdaře. Počítají ztráty v řádech desítek milionů korun. Hlavním důvodem je značný pokles zakázek. Situaci navíc zhoršuje dlouhotrvající sucho a nevyhovující plavební podmínky. Firmy ovšem vzhledem k nedostatku kvalitních posádek velké propouštění nechystají. Na dotaz to uvedl předseda vodní sekce Svazu dopravy ČR Milan Raba.
Rejdařům komplikuje provoz několik faktorů. Jde především o pokles poptávky po přepravních službách po vodě. To způsobuje odstávky plavidel, prodlužování čekacích dob na nákladku a vykládku, snižování vytíženosti, prázdné jízdy a další problémy.
Složité je i dodržování některých podmínek kvůli koronaviru, jako je střídání posádek v zahraničí kvůli karanténě a také nutnosti častější výměny. Jde o provoz zhruba 34 motorových nákladních lodí a 31 tlačných remorkérů jak v zahraničí, tak v tuzemsku.
NKÚ: Nedostavěné plavební stupně na Labi vyšly už na 927 milionů, přeprava po vodě je v Česku dál mizivá
Číst článek
Situaci navíc komplikuje dlouhodobé sucho, které způsobuje nevyhovující plavební podmínky na labské vodní cestě. Rejdaři podnikající v přeshraničních přepravách jsou tak nuceni provozovat své lodě po západoevropských vodních cestách. Raba v této souvislosti upozornil, že nesplavnost Labe dlouhodobě devastovala obor už před krizí a nyní ještě více umocní ztráty způsobené pandemií koronaviru.
I přesto rejdařské firmy velké propouštění podle Raby nechystají. Důvodem je dlouhodobý nedostatek kvalitních a zkušených lodních posádek nejen v Česku, ale i v celé Evropě. Své zaměstnance se proto budou snažit udržet.
Vedle toho ponechávají rejdaři v maximální možné míře v provozu i své lodě. To jim ovšem na druhou stranu znemožňuje využití některých vládních podpůrných programů, jako je například program na náhradu mezd zaměstnanců Antivirus.
Letošní sucho bude podle expertů nejhorší za posledních mnoho let. Vody v tocích je podle ministerstva zemědělství mezi šesti a 30 procenty dlouhodobých dubnových průměrů. Komplikuje to situaci nejen ve vodní dopravě, ale i v zemědělství a dalších oborech.