Povánoční slevy? Někteří obchodníci se jen snaží oklamat spotřebitele
Obchodníci naplno spustili povánoční výprodeje, někteří avizují snížení cen až o 75 procent. Ne vždy je ale všechno, co se tváří jako sleva, opravdu zlevněné. Sami spotřebitelé upozorňují na sociálních sítích na případy, kdy prodejci lákají na slevu, kterou ale neposkytnou.
Na slevy se nechala zlákat i Kateřina ze Rtyně v Podkrkonoší. S kamarádkami vyráží pravidelně na povánoční nákupy do Prahy.
„Koupila jsem si krásnou kabelku a peněženku. Sleva byla 50 procent, takže jsem ušetřila 1400 korun,“ pochvaluje si spokojená zákaznice.
Jsou všechny slevy nabízené obchodníky skutečně slevami? O zkušenosti zákazníků se zajímal Martin Karlík
Na facebookových profilech obchodních řetězců si ale uživatelé na některé slevy stěžují.
„Dnes jsem kupovala blůzu a měla stát se slevou 199 korun, ale na pokladně vyskočilo 349 korun. Pokladní mě odkázala na informace, já jsem přesto chtěla problém vyřešit ihned na místě, že nebudu chodit na infor a rozhodně nebudu platit chybnou cenu. Pokladní mi říkala, že to nejde,“ popsala svou zkušenost Natálie Nováková.
A podobné zážitky přidávají i další. Někteří lidé si vyfotili cenovky před Vánoci a nyní, aby pak své přátele prostřednictvím sociálních sítí varovali před snahou obchodníků na ně vyzrát.
Jiří Fröhlich z České obchodní inspekce vzkazuje těm, co různé klamavé praktiky objeví, aby o nich dali inspekci vědět třeba i přes internet.
„Pokud někdo objeví, že se nejedná o slevu a má to například vyfoceno, může to poslat přes stránky České obchodní inspekce. Vlevo v rohu je podatelna a tam je možné podat podnět,“ nabádá Fröhlich.
Na triky prodejců jsou prý zákony často krátké
Předseda Sdružení českých spotřebitelů Libor Dupal upozorňuje, že na některé triky obchodníků jsou ale zákony krátké.
„Velmi pochybuji, že by je nachytali v nějakém masovějším měřítku. Dělají to rafinovaněji a daleko hůře se to prokazuje. Proto jsme třeba nepochodili u České obchodní inspekce,“ říká Dupal.
Vysoké slevy se často týkají jen levnějšího zboží nebo produktů, které byly před Vánoci záměrně předražené. U konkurence nebo v zahraničí přitom stojí často stejně, nebo jsou levnější. Libor Dupal proto vítá, když se na takové případy lidé upozorňují právě přes sociální sítě.
„Jde skutečně o násobení výměny informací, takže to nepochybně na ten obchod působí,“ podotýká předseda Sdružení českých spotřebitelů.