Letiště a pozemky jsou největší lákadla při prodeji Aera
Hlavně firemní letiště, které lze po úpravách využít pro komerční dopravce, a řada lukrativních pozemků blízko Prahy. To jsou největší lákadla pro budoucího majitele stoprocentního státního podílu ve zbrojovce Aero Vodochody.
Zdroje blízké ministerstvu průmyslu a obchodu potvrdily, že mezi zájemci jsou proto například i finanční skupiny PPF a JNT. Armáda má ale obavy, zda nový vlastník nezruší výrobu a servis vojenských letadel L-159, protože pro něj nebudou komerčně zajímavé.
Jiří Hynek z Asociace obranného průmyslu říká: "U privatizace Aera jde především o pozemky a o letiště. Je nutné, aby Ministerstvo obrany mělo pod kontrolou servis a další vývoj L-159, protože ji má ve výzbroji." Podle Hynka by bylo nejvhodnější převést výrobu a servis L-159 do státního podniku LOM v Malešicích. Vojáci provozují celkem 24 bitevníků L-159, žádného jiného zákazníka se pro tyto stroje zatím nepodařilo Aeru nalézt.
Vláda rozhodla o prodeji továrny v polovině července s tím, že do podzimu mají být na stole podmínky soutěže. Ty má vypracovat armáda společně s Ministerstvem průmyslu. Mluvčí resortu obrany Andrej Čírtek poznamenává: "Vznikne pracovní komise, která by měla v průběhu srpna rozhodnout, jakým způsobem bude organizován tendr na Aero Vodochody. Doufám, že se nám podaří zájem obrany České republiky co nejsilnějším způsobem prosadit."