Ekonomické informace 4. 8. 2004
Cena americké lehké ropy se vyšplhala nad 44 dolarů za barel a je tak nejvyšší za posledních jednadvacet let. O koupi menšinového podílu v provozovateli přenosové soustavy ČEPS není zájem. Klienti zkrachovalé společnosti KTP Quantum by se konečně mohli dočkat alespoň částečného odškodnění. Životní pojištění si platí stále více lidí. Podrobněji níže.
Cena americké lehké ropy se vyšplhala nad 44 dolarů za barel a je tak nejvyšší za posledních jednadvacet let. Ropný kartel OPEC s tím ale prý nemůže nic dělat, nemá už žádné další kapacity. Dopady zdražování ropy na české pohonné hmoty se zřejmě víc rozloží v čase, nebudou okamžité.
Do konce prázdnin podle analytiků může nafta a benzin zdražit jen o několik desítek haléřů. Také velká konkurence zatím drží ceny dole. Pokud ale bude ropa na cenových maximech delší dobu, projeví se to ve všech odvětvích hospodářství.
O koupi menšinového podílu v provozovateli přenosové soustavy ČEPS není zájem. Do výběrového řízení vyhlášeného společností ČEZ se nikdo nepřihlásil. ČEZ ale musí podle nařízení antimonopolního úřadu svůj podíl v přenosové soustavě prodat a proto ho od něj odkoupí stát, říká mluvčí firmy Ladislav Kříž.
Vláda s tím, že nebude zájem o 34 procent akcií společnosti ČEPS předem počítala. Už minulý týden rozhodla, že stát i tento podíl koupí a přenosovou soustavu tak zcela ovládne, potvrzuje Radek Němeček z ministerstva financí.
Klienti zkrachovalé společnosti KTP Quantum by se po více než dvou letech konečně mohli dočkat alespoň částečného odškodnění. Poškození zákazníci Quanta ale musejí Garančnímu Fondu obchodníků s cennými papíry odevzdat tiskopis, na kterém jim konkursní správce společnosti potvrdí výši minimální jisté částky odškodnění, na které mají nárok. Vzhledem k pyramidovému systému fungování zkrachovalého Quanta totiž stále ještě není jasné, jak velký majetek do něj jeho někdejší klienti vlastně vložili. O tom teprve musí rozhodnout soud. Právě proto mohou být poškození odškodněni zatím jen minimální možnou částkou, řekl šéf Garančního fondu Jiří Korb.
Tiskopisy pro odškodnění rozeslal Garanční fond všem bezmála 20 tisícům klientů zkrachovalého Quanta, kteří se přihlásili, právě v těchto dnech. Pro ně má Fond k dispozici zatím necelou miliardu korun - z velké části ji zapůjčil stát.
České dráhy chtějí do konce roku 2006 nakoupit vagóny za 1 miliardu a 200 milionů korun. Na dodávku bezmála čtyř set nákladních vagonů vyhlásily dráhy výběrové řízení, vítěz ale zatím známý není. Vysokou částku za vagony ale dráhy podle mluvčího Petra Šťáhlavského nazaplatí jednorázově.
Životní pojištění si platí stále více lidí. Během prvního pololetí u něj pojišťovny zaznamenaly až 50procentní nárůst vybraného pojistného. A není to jen kvůli masivní reklamě, tvrdí Richard Kapsa z České asociace pojišťoven.
O životním pojištění a dalších, zatím méně známých možnostech, jak se zajistit na stáří, a samořejmě i o důchodové reformě bude také dnešní Ekonomický magazín, u kterého se po čtvrt na deset těším na slyšenou.