Český vývoz roste. Firmy se dobře vyrovnaly se ztrátou kvůli sankcím proti Rusku, říká šéf AMSP
Český vývoz roste. Podle odhadů by letos mohl dosáhnout rekordních 3,5 bilionu korun. Tuzemské firmy si totiž našly nové regiony, kam svoje produkty vyvážejí. Stále častěji tak export míří třeba do Spojených států.
Značku Czech Made, tedy vyrobeno v Česku, znají hlavně na trzích Evropské unie. Česko do zahraničí vyváží zejména auta, součástky nebo třeba výpočetní a komunikační techniku. Například mobilních telefonů se loni vyvezlo zhruba osm milionů a třeba televizí skoro tři miliony.
Česko je dokonce v této oblasti pátým největším vývozcem světa. Výrazně se ale rozvíjí i textilní trh nebo nové technologie, jako třeba nanovlákna. Platí ale, že Česká republika je spíše jakousi montovnou, tedy výrobky se v Česku kompletují, zpracovávají nebo upravují. Produktům tak chybí přidaná hodnota.
Český export by letos mohl dosáhnout rekordních čísel, podrobnosti zjišťovala redaktorka Zuzana Švejdová
Vývoz roste hlavně do zemí Evropské unie - do Německa, Rakouska, Polska a Slovenska. Tam směřuje dokonce víc než polovina exportu. Mezi hlavní teritoria ale patří také Čína nebo Japonsko, tam český vývoz rostl loni nejrychleji.
Kromě dílů mobilních telefonů narůstá taky obchod solárními panely. Do Japonska míří ale překvapivě třeba i dřevo nebo krmivo pro zvířata, loni se ho vyvezlo skoro pět tisíc tun.
Kvůli sankcím, které na Rusko uvalila EU, přišla spousta českých firem o významné obchodní partnery. Český export do Ruska klesl kvůli uvalení sankcí za letošní první pololetí dokonce o šest procent.
Firmy se solidně vyrovnávají s problémy na Ukrajině a v Rusku
Podle předsedy Asociace malých a středních podniků Karla Havlíčka se ale podniky se ztrátou vyrovnaly. „Firmy se docela solidně vyrovnávají s problémy na Ukrajině a v Rusku,“ říká.
„Částečně je to dáno tím, že už měly rozpracovány i jiná teritoria, například Ázerbájdžán či Kazachstán. Rusko je nepochybně zajímavým teritoriem, ale s celkovým podílem našeho exportu to není zase tak velké teritorium. Je to o něco více než třeba Maďarsko,“ vysvětluje Havlíček.
Kromě zmíněných trhů se firmy zaměřují stále častěji na Brazílii, Indii, Mexiko nebo třeba Spojené státy.
Mezi překážky, se kterými se české exportní firmy setkávají, je kromě náročné byrokracie problém v tom, že mají problém prosadit svoje produkty na nových trzích.
„Český producent obvykle dokáže připravit velmi dobrý výrobek. Na druhou stranu má problém v tom, že je nedokážeme aktivně nabídnout. Je nutné pochopit mentalitu těch trhů a přizpůsobit se jí a ten výrobek tam velmi kvalifikovaně umět nabídnout,“ potvrzuje Karel Havlíček.
Za ohrožení označují exportéři i konkurenci čínských firem. Jsou totiž schopné tlačit ceny nepřiměřeně nízko.